EUROREGION GLACENSIS - Nachod i Kłodzczyzna nadrabiają zaszłości drogowe
Napisano dnia: 2025-03-23 19:32:23

(Inf. wł.). Niedawno pisaliśmy o symbolicznym rozpoczęciu inwestycji od dawna oczekiwanej przez czeski Nachod. Jeśli przebiegnie zgodnie z przyjętym harmonogramem robót, to w roku 2028 cały ruch tranzytowy będzie odbywać się z ominięciem miasta, od jego północno-zachodniej strony.
Jak nam powiedział radny powiatu kłodzkiego Czesław Kręcichwost, który wziął udział w inauguracji przedsięwzięcia, obwodnica Nachodu będzie miała około 6,5 km długości i została tak pomyślana, aby sprostać zwiększającemu się obłożeniu międzynarodowej drogi E-67, od granicy państwa Kudowa-Słone/Nachod w kierunku Jaromierza. Czeski inwestor na podjazdach wykona dodatkowy pas ruchu, co zapewni lepszą drożność trasy. Tym samym szybciej pokona się w tym państwie całą drogę krajową nr 33 prowadzącą m.in. do autostrady nr 11.
- Czesi postawili na Nachod, bo przekonały ich do tego choćby statystyki. Wykazują one stale rosnącą ilość samochodów, w tym ciężarowych, przemierzających to miasto, czemu trzeba podołać. Tym bardziej, że na przykład nie mają w planie doprowadzenia drogi krajowej do przejścia w Dolnej Lipce/Boboszowie, co oznacza, że na ziemi kłodzkiej droga K8, zarazem E-67, w dotychczasowym przebiegu pozostanie wiodącą - zauważa Cz. Kręcichwost.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu m.in. z potrzeby sprostania temu samemu wyzwaniu, czyli wzrostowi obciążeń kołowych, rozpoczyna rozbudowę K8 pomiędzy Kłodzkiem a Szczytną oraz Dusznikami-Zdrojem a Kudową-Zdrojem. Przewidziano wykonanie dodatkowych pasów ruchu na podjazdach, przebudowę skrzyżowań oraz obiektów mostowych, także inne roboty...
- To będzie takie wyjście naprzeciw drodze ekspresowej S-8 z Wrocławia do Kłodzka. To drugie miasto pozostanie ważnym węzłem komunikacyjnym, gdzie zmotoryzowani rozjadą się - mam nadzieję, że też lepszymi jakościowo drogami - w kierunku Międzylesia, Stronia Śląskiego, Nysy czy Nowej Rudy - podkreśla przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu Kłodzkiego Cz. Kręcichwost: - Musimy wierzyć, że tak w końcu się stanie.
Jak nam powiedział radny powiatu kłodzkiego Czesław Kręcichwost, który wziął udział w inauguracji przedsięwzięcia, obwodnica Nachodu będzie miała około 6,5 km długości i została tak pomyślana, aby sprostać zwiększającemu się obłożeniu międzynarodowej drogi E-67, od granicy państwa Kudowa-Słone/Nachod w kierunku Jaromierza. Czeski inwestor na podjazdach wykona dodatkowy pas ruchu, co zapewni lepszą drożność trasy. Tym samym szybciej pokona się w tym państwie całą drogę krajową nr 33 prowadzącą m.in. do autostrady nr 11.
- Czesi postawili na Nachod, bo przekonały ich do tego choćby statystyki. Wykazują one stale rosnącą ilość samochodów, w tym ciężarowych, przemierzających to miasto, czemu trzeba podołać. Tym bardziej, że na przykład nie mają w planie doprowadzenia drogi krajowej do przejścia w Dolnej Lipce/Boboszowie, co oznacza, że na ziemi kłodzkiej droga K8, zarazem E-67, w dotychczasowym przebiegu pozostanie wiodącą - zauważa Cz. Kręcichwost.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu m.in. z potrzeby sprostania temu samemu wyzwaniu, czyli wzrostowi obciążeń kołowych, rozpoczyna rozbudowę K8 pomiędzy Kłodzkiem a Szczytną oraz Dusznikami-Zdrojem a Kudową-Zdrojem. Przewidziano wykonanie dodatkowych pasów ruchu na podjazdach, przebudowę skrzyżowań oraz obiektów mostowych, także inne roboty...
- To będzie takie wyjście naprzeciw drodze ekspresowej S-8 z Wrocławia do Kłodzka. To drugie miasto pozostanie ważnym węzłem komunikacyjnym, gdzie zmotoryzowani rozjadą się - mam nadzieję, że też lepszymi jakościowo drogami - w kierunku Międzylesia, Stronia Śląskiego, Nysy czy Nowej Rudy - podkreśla przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu Kłodzkiego Cz. Kręcichwost: - Musimy wierzyć, że tak w końcu się stanie.
(bwb)
Komentarze:

Wtorek, 2025-03-25 15:59
Przy tym naszym tempie, to wielu z nas już tych modernizacji nie dożyje panie Kręcichwost. PS. Co tam z obwodnicą Szalejowa, panie Tur?

Wtorek, 2025-03-25 09:14
Do Leszka Kumora
Dobrze by było zrobić w tej okolicy tunel , ale jest to mało prawdopodobne bo do niedawno GDDKiA nie chciała budować tunelu na S-8 między Bardem a Kłodzkiem bo szukali "oszczędności" przez co o kilka lat budowa tego odcinka niepotrzebnie się odwlekła ale dzięki niezbitym argumentom wycofali się z tego i w końcu TUNEL tam powstanie. Przedłużenie w przyszłości S-8 w kierunku Brna , Wiednia , nie będzie wymagało budowy tunelu bo na tym kierunku są stosunkowo łatwe tereny do poprowadzenia S-8. Już przed II wojną światową Niemcy zaplanowali budowę AUTOSTRADY od Wrocławia do Wiednia i nawet krótki odcinek przy granicy z Czechami wybudowali ale wojna wstrzymała inwestycje bo zajęli się zbrojeniami by prowadzić wojnę.

Poniedziałek, 2025-03-24 16:06
Propozycja
Na dzień dzisiejszy przy udrażnianiu przejazdu na K8, na odcinku Duszniki- przełęcz Polskie Wrota - Lewin Kłodzki, drogę poprowadzić tunelem. Pamiętajmy, że zimą na podjeździe na przełęcz powstają często korki, zwłaszcza gdy Jakuszyce - Harrachow jest zamykane.

Poniedziałek, 2025-03-24 15:54
oto fakty
NIC nie robić !!!!! Cały ruch pójdzie przez wałbrzych - S3 albo przez Międzylesie jako S8 wg Trojana - ANO Niepotrzebne zamieszanie i wydawanie pieniędzy ! Zrobić E67 z Kłodzka do Nachodu jako droge 3 kolejności odśnieżania i jako drogę powiatową - lokalną !!! Cały ruch na Międzylesie od zaraz !

Poniedziałek, 2025-03-24 14:06
a kiedy rozpocznie się przebudowa Ósemki w stronę Kudowy?
Wiadomo coś?
Wiadomo coś?

Poniedziałek, 2025-03-24 12:54
Do niedawna droga krajowa w kierunku przejścia w Lubawce też była donikąd , pojazdów przekraczających to przejście graniczne było tyle co do Boboszowa. Dzięki budowie S-3 do przejścia w Lubawce zdopingowani zostali Czesi by wyłączyć się w budowę na tym kierunku. I niedługo droga do "nikąd" , jako S3 stanie się główną na kierunku do Pragi. Tak samo będzie , wprawdzie odległe to czasy że budowa S-8 od Kłodzka przez Boboszow , Brno stanie się ważną droga na południe Europy po Wiedeń , Bratysławe , Budapeszt i dalej nad Morze Śródziemne i Adriatyk.

Poniedziałek, 2025-03-24 12:54
S8 do Boboszowa?
Samo skręcanie S8 na południe zrobi bałagan numeracyjny, bo drogi z numerami parzystymi mają przebieg równoleżnikowy.
I nie, nie zmieni się, bo ruch na południe będzie szedł przez Nachod. Nie jest potrzebna kolejna droga niszcząca i tnąca korytarze ekologiczne.
I nie, nie zmieni się, bo ruch na południe będzie szedł przez Nachod. Nie jest potrzebna kolejna droga niszcząca i tnąca korytarze ekologiczne.

Poniedziałek, 2025-03-24 11:21
Trasa ekspresowa do nikąd
To teraz polecam sprawdzić jeszcze raz w którym kierunku planowana jest dalsza droga "ekspresowa" po naszej stronie . Śmiech na sali że ktoś bierze pod uwagę przebieg S-8 z kłodzka do Boboszowa .

Poniedziałek, 2025-03-24 09:56
Na obecną chwilę Czesi nie mają planu doprowadzenia drogi krajowej do przejścia Dolna Lipka /Boboszów ale za kilka lat na pewno się to zmieni. Tak samo było z drogą S-3 w kierunku Lubawki. Ruch pojazdów do tego przejścia granicznego był znikomy. Dopiero kiedy Polacy wiele lat temu opracowali plan budowy S-3 i kolejne odcinki były realizowane Czesi zdecydowali się na budowę połączenia z nią po swojej stronie , dlatego są opóźnieni bo przespali swój czas. To pokazuje że i na odcinku z Kłodzka do Boboszowa za wiele lat droga S-8 powstanie a Czesi połączą ją w kierunku do Brna. Na tę chwilę Polacy i Czesi mają wiele czasu na konkretne rozmowy i decyzje tym bardziej , że na budowie pierwszego odcinka S-8 z Wrocławia do Kłodzka w tym roku zostanie wbita pierwsza łopata a sama budowa drogi S-8 do Kłodzka potrwa wiele lat.

Poniedziałek, 2025-03-24 09:55
DK8 do Kudowy/Nachodu
I bardzo dobrze, że Czesi ucieli kosmiczny pomysł S8 do Boboszowa. DK33 jest wystarczająca na tej trasie.
Dodaj komentarz