Z szefem Kancelarii Premiera o przebiegu S8
Napisano dnia: 2020-06-16 18:36:17

WOJCIECHOWICE (gm. Kłodzko). - Przyszliśmy tutaj upomnieć się o nienaruszanie piękna Kotliny Kłodzkiej. A ewentualny odcinek drogi S8, który ma przechodzić przez Jaszkówkę i Podzamek, niestety, zniszczy krajobraz i wiele atrakcyjnych punktów, choćby będący powyżej nas zajazd "Kukułka"; kto wie, czy wówczas nie zostanie w ogóle wyłączony z działalności. Dla ogromnej liczby Polaków to miejsce nostalgiczne, bo służąc w pobliskiej jednostce wojskowej często wędrowali na piwko. Więc to spotkanie z ministrem - szefem Kancelarii Premiera powinno dać ogląd sytuacji, natomiast nie zaowocuje decyzjami - zauważył Jan Pokrywka, mieszkaniec gminy Kłodzko tuż przed wizytą przedstawiciela rządu, Michała Dworczyka, w pobliżu wojciechowickiego obiektu.
I rzeczywiście tak się stało. Zaproszony przez grupę społeczną, sprzeciwiającą się budowie odcinka S8 według wariantu A2, który ma przebiegać przez Wojciechowice, Jaszkówkę i Podzamek, minister zadeklarował w swoim imieniu i towarzyszących jemu parlamentarzystów - senatora Aleksandra Szweda i posła Marcina Gwoździa - przekonywanie inwestora do racji przedstawianych przez społeczność lokalną...
- Na miejsce spotkania z ministrem wybraliśmy akurat to, naszym zdaniem, najładniejsze, z którego widać przepiękną panoramę Kotliny Kłodzkiej i otaczających ją gór. Właśnie przełęcz widokowa Kukułka, pod którą ma przebiegać droga ekspresowa, może stać się jedną z ofiar tej inwestycji - mówi Przemysław Czerniawski, przewodniczący grupie społecznej przeciwnej akurat tej trasie. - Chcemy przekonać, że to miejsce, jak i wszystkie sąsiednie są skazane na degradację, jeśli ta inwestycja tutaj się rozpocznie. Naszym zdaniem wariant A4, wytyczony krótszą trasą i mniej kosztowny jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem.
Zanim M. Dworczyk dotarł na spotkanie z mieszkańcami, wójt gminy Kłodzko Zbigniew Tur pokazał parlamentarzystom możliwy przebieg problemowego korytarza. Natomiast P. Czerniawski przybliżył przedmiot protestu społecznego, o którym już wielokrotnie głośno było m.in. w mediach. Poddał w wątpliwość zasadność wyboru droższego wariantu, czyli A2, w sytuacji, gdy drugi - A4 - akceptowany m.in. przez sąsiednią gminę Bardo, co potwierdzi wiceburmistrz Rafa Batóg - okazuje się być tańszym o kilkaset milionów złotych, mimo że wiąże się z wydrążeniem tuneli w Górach Bardzkich. - Zrobimy wszystko, aby ten wariant, pod Kukułką, nie doszedł do skutku - zapowiedział Przemysław Czerniawski.
Minister Dworczyk nie ma wątpliwości, że trasa szybkiego ruchu m.in. do Wrocławia ma kluczowe znaczenie dla całej ziemi kłodzkiej. Przypomniał, iż Rada Ministrów przyjęła uchwałę, zapewniając 5 mld zł - łącznie jest to 7 mld zł - na budowę dwóch dróg ekspresowych w tej części Dolnego Śląska: S8 i S5. Pojawił się problem dotyczący S8 na odcinku z Ząbkowic Śląskich do Kłodzka, czyli nieakceptowanie proponowanego wariantu A2. - To, co możemy zadeklarować jako parlamentarzyści, czyli senator A. Szwed, poseł Gwóźdź i ja, że zrobimy wszystko, aby raz jeszcze został przeanalizowany ten wariant i z nim związane decyzje, które są wypracowane przez ekspertów-inżynierów, a nie przez polityków - zaakcentował szef Kancelarii Premiera. Dodał przy tym, że parlamentarzyści mogą wspierać racje mieszkańców, zaś nie mogą zapewniać ich, iż załatwią sprawę po ich myśli, bo byłoby to nieodpowiedzialne.
W lipcu i sierpniu br. będą składane wnioski o wydanie decyzji środowiskowych odnośnie S8. Procedury trwają nawet do roku. Dopiero potem zapadnie decyzja o ostatecznym przebiegu trasy. Jest więc czas, aby dogłębniej pochylić się nad poruszaną kwestią. Tym bardziej, że chodzi o gigantyczną kwotę - 700 mln zł - różnicy między wariantami A2 i A4 oraz przesłanki społeczne. Minister zapowiedział nieodległe spotkanie z szefami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dla dokładniejszej analizy inwestycji na odcinku Kłodzko - Ząbkowice Śląskie.
Trwające niemal godzinę spotkanie było okazją do przedstawienia opinii niektórych mieszkańców gminy oraz osób żywo zainteresowanych tym, aby wariant S8 wokół Gór Bardzkich poszedł w zapomnienie.
(bwb)
Komentarze:

Poniedziałek, 2020-06-22 17:00
do "ukryte koszta"
NIE BEŁKOCZ

Poniedziałek, 2020-06-22 16:03
kilku osobom spadnie wartość nieruchomości
z drugiej strony, zyska większość
problemem nie jest wariant A2 tylko garstka osób
dla mnie ta droga może nie powstać, z waszego powodu
z drugiej strony, zyska większość
problemem nie jest wariant A2 tylko garstka osób
dla mnie ta droga może nie powstać, z waszego powodu

Poniedziałek, 2020-06-22 12:53
Nie dla wariantu a2!
Wariant a2 zniszczy kilka wsi, zamknie kilka agroturystyk, zniszczy krajobraz i przyrodę. Przebiega przez miejsca w których nie można budować domów bo teren przyrodniczo chroniony, ale drogę szybkiego ruchu można, co za głupota.
Nie chodzi tu o politykę jak piszą niektórzy. Chodzi tu o słuchanie ludzi których to najbardziej dotyka. Nie ważne kto jest u władzy, ważne czy wezmą pod uwagę głos ludzi.
A argument ze coś jest tańsze jest słaby. Tańsze nigdy nie oznacza lepsze. Badzmy krajem który jest lepszy, nie tańszy !
Nie chodzi tu o politykę jak piszą niektórzy. Chodzi tu o słuchanie ludzi których to najbardziej dotyka. Nie ważne kto jest u władzy, ważne czy wezmą pod uwagę głos ludzi.
A argument ze coś jest tańsze jest słaby. Tańsze nigdy nie oznacza lepsze. Badzmy krajem który jest lepszy, nie tańszy !

Poniedziałek, 2020-06-22 12:44
Do osoby o nicku racjonalnie. Proszę Pana/Pani tutaj nie chodzi o poglądy polityczne. To że ktoś nie szanuje miejsca atrakcyjnego dla innych i na nim śmieci, to świadczy tylko o tym jakim jest brudasem. Widzę u Pana/Pani podejście typowe na nie, bo nie. Walory inwestycyjne są i widocznie nie do końca rozumie Pan/Pani co to są za walory, jeżeli uważasz że inwestować tam powinni mieszkańcy. Tunel to nie 1/4 inwestycji. Koszty są ukryte gdzie indziej i dojdziemy do tego gdzie !

Piątek, 2020-06-19 16:05
Po CZWARTE: wariant A4 wpisze się w planowaną obwodnicę Złotego Stoku od Laskówki będzie przedłużeniem drogi K46.
Po PIĄTE: wariant A4 to NAJKRÓTSZE połączenie do Kłodzka, Polanicy, Dusznik, Kudowy, Bystrzycy Kłodzkiej, Międzylesia, Boboszowa, Brna , Wiednia.
Argumentów można wyliczać więcej.
PANIE i PANOWIe inżynierowie od budowy dróg; My na tych terenach mieszkamy od urodzenia i znamy każdy kamień . Wy wodzicie palcami po mapie i tego co my widzimy NIE DOSTRZEGACIE.
Realizując takie inwestycje nie można kierować się wyłącznie kosztami bo TANIE z ZAŁOŻENIA jest GORSZE i TANIO wyrządza się NAJWIĘCEJ SZKÓD !!!
Po PIĄTE: wariant A4 to NAJKRÓTSZE połączenie do Kłodzka, Polanicy, Dusznik, Kudowy, Bystrzycy Kłodzkiej, Międzylesia, Boboszowa, Brna , Wiednia.
Argumentów można wyliczać więcej.
PANIE i PANOWIe inżynierowie od budowy dróg; My na tych terenach mieszkamy od urodzenia i znamy każdy kamień . Wy wodzicie palcami po mapie i tego co my widzimy NIE DOSTRZEGACIE.
Realizując takie inwestycje nie można kierować się wyłącznie kosztami bo TANIE z ZAŁOŻENIA jest GORSZE i TANIO wyrządza się NAJWIĘCEJ SZKÓD !!!

Piątek, 2020-06-19 15:51
TAK dla A4 , NIE dla A2
Po PIERWSZE: wariant A4 jest najbardziej EKOLOGICZNY , auta mniej spalą paliwa na krótszym odcinku i na dodatek nie będa zmuszeni kierowcy skracać sobie drogę jadąc przez Bardo 9km starym szlakiem zamiast 20 km drogą okrężną , bo będzie SZYBCIEJ i zaoszczędzą na paliwie.
Po DRUGIE: wariant A4 nie zniszczy CENNYCH TERENÓW KRAJOBRAZOWO TURYSTYCZNYCH .
Po TRZECIE: NIE TRZEBA BĘDZIE NISZCZYĆ DOBYTKU MIESZKAŃCÓW i ICH WYSIEDLAĆ.
Po DRUGIE: wariant A4 nie zniszczy CENNYCH TERENÓW KRAJOBRAZOWO TURYSTYCZNYCH .
Po TRZECIE: NIE TRZEBA BĘDZIE NISZCZYĆ DOBYTKU MIESZKAŃCÓW i ICH WYSIEDLAĆ.

Czwartek, 2020-06-18 14:55
do " taki sobie samotny ekspert...
Dobrze że Masz o sobie taką opinię. Twój komentarz przypomina gościa który dopiero co spadł na Ziemię z Księżyca.

Czwartek, 2020-06-18 14:21
a czy nie najlepszym rozwiązaniem jest wariant A3?? Po co wchodzić na drogi krajowe i istniejące co wiąże się z ich przebudową i koniecznością poszerzania do wymogów klasy drogi ekspresowej, do tego jakieś bariery dźwiękochłonne, zagęszczenie ilości skrzyżowań poszerzenie estakady w Kłodzku. A wariant A3 nowy bez kłopotu powiązany z istniejąca obwodnicą drogą 46 do Opola ??????? Po co kombinować , no nie rozumiem, może ja głupi.

Czwartek, 2020-06-18 14:05
osoby protestujące to w większości przeciwnicy PISu
wariant A2 tańszy bo tunel to 1/4 budżetu inwestycji , jak nie więcej
walory turystyczne w okolicy,, kukułki,, mocno zakłócone permanentnym śmietniskiem w jej okolicach
walory inwestycyjne mocno zakłócone nieróbstwem gminy w tej materii
na zebraniach wiejskich słyszy się, że wszystko to wina PISu
czyli to słabe argumenty :)dla wariantu wójta
masz rację ano, wariantu A4 nie będzie
wariant A2 tańszy bo tunel to 1/4 budżetu inwestycji , jak nie więcej
walory turystyczne w okolicy,, kukułki,, mocno zakłócone permanentnym śmietniskiem w jej okolicach
walory inwestycyjne mocno zakłócone nieróbstwem gminy w tej materii
na zebraniach wiejskich słyszy się, że wszystko to wina PISu
czyli to słabe argumenty :)dla wariantu wójta
masz rację ano, wariantu A4 nie będzie

Środa, 2020-06-17 20:33
TAK dla A4 , NIE dla A2
CZESI BĘDĄ BUDOWAĆ OBWODNICĘ NACHODU w kierunku przejścia granicznego w Kudowie Słonem. Aby maksymalnie skrócić jej długość zdecydowano się na DROŻSZY wariant i będzie poprowadzona TUNELEM pod górami. Polacy natomiast chcą KŁODZCZYŻNIE wcisnąć tańszego, niefunkcjonalnego , szkodliwego dla tych terenów knota, tylko dlatego że ma być tańszy. CZESI TO MĄDRY NARÓD.
Dodaj komentarz