MONIKA WIELICHOWSKA - Ad vocem S8
Napisano dnia: 2023-05-22 10:33:15
DOLNY ŚLĄSK (inf. zewn.). Idą wybory, więc PiS wraca do tematu budowy drogi S8. Gdyby nie zniszczyli tego, co przygotowaliśmy w 2015 roku już dziś jeździlibyśmy zmodernizowaną, bezpieczną i przepustową drogą. A tak, wciąż, po 8 latach rządu PiS jeździmy po „drodze śmierci” i długo jeszcze będziemy.
Ale od początku… PiS traktuje DK8, jako wyborczą drogę. Nam, mieszkańcom, samorządowcom zawsze zależało, aby była po pierwsze bezpieczna, po drugie przepustowa i po trzecie, aby jechało się nią szybciej. Gdyby utrzymano pierwotne założenia, droga byłaby już zmodernizowana.
Przypomnę, że w założeniach z 2015 roku inwestycja nie miała być remontem. Modernizacja DK 8 miała polegać na przebudowie polegającej na budowie drogi o parametrach: pasy 2 plus 2, pasy 2 plus 1, plus obwodnice. To pomiary ruchu miały pokazać docelowo, jak ostatecznie miałaby wyglądać.
PiS cynicznie, posiłkując się kłamstwem (podobnie było z obwodnicą Kłodzka), wykorzystuje temat DK8 / S8. Polityk PiS pisze: "Dziesiątki apeli samorządowców, setki próśb mieszkańców, wreszcie seria tragicznych w skutkach wypadków. Nic nie zmusiło naszych poprzedników do budowy nowej drogi S8. Przełamaliśmy ten imposybilizm - całkowitą nieudolność i zerową skuteczność PO w najważniejszej dla subregionu sprawie”. Przypomnę zatem politykom PiS, że 8 lat rządzą, a my nadal jeździmy po „drodze śmierci”, nadal giną ludzie w wypadkach. Przypomnę, że to PO, wraz z samorządowcami kilku powiatów, była motorem apeli, o których wspomina, to my wraz z mieszkańcami, samorządowcami i przedsiębiorcami przygotowałyśmy liczne zgłoszenia idące w tysiącach w czasie trwania publicznych konsultacji do PBDKiA. Osobiście je zbierałam i zawiozłam na konsultacje.
I to właśnie dlatego: 1. Inwestycja została wpisana do PBDKiA w sierpniu 2015 roku, a dwa miesiące później został ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji, który został wyłoniony w 2016 roku. I dokumentację przygotowywał, 2. Władza o drodze DK8 przypomniała sobie dopiero we wrześniu 2018 roku, tuż przed wyborami samorządowymi, kiedy do Kłodzka przyjechał premier Morawiecki i minister infrastruktury Adamczyk, którzy mówili, że o drodze nikt wcześniej nie myślał, że od teraz będzie realizowana droga expresowa do granicy państwa. I minister Adamczyk „coś” wtedy podpisał. Nie, nie podpisał aneksu do PBKiA, bo nie ma do tego kompetencji. Sprawdziłam to dokładnie. Podpisał aneks do zadania: modernizacji DK8. PBDKiA może w drodze rozporządzenia zmienić jedynie Prezes Rady Ministrów. Warto zaznaczyć, że: minął kolejny rok - nastała przedwyborcza jesień 2019 - jest tuż przed wyborami do parlamentu i dopiero wtedy - pojawił się temat S8 do Kłodzka. I nie do granicy państwa - jak była zapowiedziana. Tylko do Kłodzka, na bazie wcześniej przygotowywanych dokumentów. Mijają kolejne 4 lata, przed nami kolejne wybory. I znowu pojawia się temat drogi. I mamy informację o przetargu. Czy się rozstrzygnie przed wyborami? Czy inwestycja w końcu ruszy? Czy w budżecie państwa są na to pieniądze? Nie wiem. Bardzo chciałabym, aby tak było, bo wiele pracy i emocji poświęciłam temu tematowi jako samorządowiec, jako posłanka, jako mieszkanka, która każdego dnia z tej drogi korzysta. Bo na koniec liczy się bezpieczeństwo, życie i zdrowie uczestników ruchu na DK8. Bo na koniec liczy się przepustowość, dostępność komunikacyjna i równomierny rozwój Dolnego Śląska, 3. Gdyby zrealizowali to, co przygotowaliśmy, gdyby nie było przedwyborczych zmian decyzji, już dziś jeździlibyśmy po bezpiecznej i szybszej drodze. Spokojniej moglibyśmy myśleć o kolejnej modernizacji czy zmianach. A tak - jest rok 2023 - a my wciąż jeździmy po „drodze śmierci”. I długo jeszcze będziemy. Od ogłoszenia przetargu do realizacji droga jest daleka. I wie to chyba każdy.
Inwestycji zaplanowanych w PBDKiA przed „naszą” mnóstwo. Od prawie 8 lat, przypomnę, rządzący nie mogą skończyć S3, a i inne inwestycje drogowe nie wyglądają w realizacjach imponująco. Nie chciałabym, aby ta inwestycja wylądowała na jednej półce, gdzie jest milion elektrycznych samochodów, 20 mostów, 100 obwodnic, mieszkanie plus, polskie domy drewniane, 2 kilometry do przystanku z każdej wsi, fabryka leków z osocza krwi, o zawód asystenta medycznego czy podwojenie przeładunków w portach. Czy ktoś jeszcze pamięta te niespełnione infrastrukturalne obietnice? W budżecie państwa pieniędzy brak na wiele z nich. O unijnych możemy zapomnieć. Od dwóch lat nie mamy pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy.
I na koniec. Nie został ogłoszony żaden przetarg na inwestycję. Piszą o tym niektóre media. To będzie kolejny punkt wyborczego programu PiS. Kolejnym wyborczym punktem, jeśli przetarg zostanie ogłoszony i rozstrzygnięty, będzie wyłonienie wykonawcy i podpisanie z nim umowy. Inwestycja ma być realizowana w systemie „projektuj - buduj” - czyli mówimy o kolejnych 36 miesiącach, co daje kolejne lata. Kolejne lata jazdy po „drodze śmierci”.
Ale od początku… PiS traktuje DK8, jako wyborczą drogę. Nam, mieszkańcom, samorządowcom zawsze zależało, aby była po pierwsze bezpieczna, po drugie przepustowa i po trzecie, aby jechało się nią szybciej. Gdyby utrzymano pierwotne założenia, droga byłaby już zmodernizowana.
Przypomnę, że w założeniach z 2015 roku inwestycja nie miała być remontem. Modernizacja DK 8 miała polegać na przebudowie polegającej na budowie drogi o parametrach: pasy 2 plus 2, pasy 2 plus 1, plus obwodnice. To pomiary ruchu miały pokazać docelowo, jak ostatecznie miałaby wyglądać.
PiS cynicznie, posiłkując się kłamstwem (podobnie było z obwodnicą Kłodzka), wykorzystuje temat DK8 / S8. Polityk PiS pisze: "Dziesiątki apeli samorządowców, setki próśb mieszkańców, wreszcie seria tragicznych w skutkach wypadków. Nic nie zmusiło naszych poprzedników do budowy nowej drogi S8. Przełamaliśmy ten imposybilizm - całkowitą nieudolność i zerową skuteczność PO w najważniejszej dla subregionu sprawie”. Przypomnę zatem politykom PiS, że 8 lat rządzą, a my nadal jeździmy po „drodze śmierci”, nadal giną ludzie w wypadkach. Przypomnę, że to PO, wraz z samorządowcami kilku powiatów, była motorem apeli, o których wspomina, to my wraz z mieszkańcami, samorządowcami i przedsiębiorcami przygotowałyśmy liczne zgłoszenia idące w tysiącach w czasie trwania publicznych konsultacji do PBDKiA. Osobiście je zbierałam i zawiozłam na konsultacje.
I to właśnie dlatego: 1. Inwestycja została wpisana do PBDKiA w sierpniu 2015 roku, a dwa miesiące później został ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji, który został wyłoniony w 2016 roku. I dokumentację przygotowywał, 2. Władza o drodze DK8 przypomniała sobie dopiero we wrześniu 2018 roku, tuż przed wyborami samorządowymi, kiedy do Kłodzka przyjechał premier Morawiecki i minister infrastruktury Adamczyk, którzy mówili, że o drodze nikt wcześniej nie myślał, że od teraz będzie realizowana droga expresowa do granicy państwa. I minister Adamczyk „coś” wtedy podpisał. Nie, nie podpisał aneksu do PBKiA, bo nie ma do tego kompetencji. Sprawdziłam to dokładnie. Podpisał aneks do zadania: modernizacji DK8. PBDKiA może w drodze rozporządzenia zmienić jedynie Prezes Rady Ministrów. Warto zaznaczyć, że: minął kolejny rok - nastała przedwyborcza jesień 2019 - jest tuż przed wyborami do parlamentu i dopiero wtedy - pojawił się temat S8 do Kłodzka. I nie do granicy państwa - jak była zapowiedziana. Tylko do Kłodzka, na bazie wcześniej przygotowywanych dokumentów. Mijają kolejne 4 lata, przed nami kolejne wybory. I znowu pojawia się temat drogi. I mamy informację o przetargu. Czy się rozstrzygnie przed wyborami? Czy inwestycja w końcu ruszy? Czy w budżecie państwa są na to pieniądze? Nie wiem. Bardzo chciałabym, aby tak było, bo wiele pracy i emocji poświęciłam temu tematowi jako samorządowiec, jako posłanka, jako mieszkanka, która każdego dnia z tej drogi korzysta. Bo na koniec liczy się bezpieczeństwo, życie i zdrowie uczestników ruchu na DK8. Bo na koniec liczy się przepustowość, dostępność komunikacyjna i równomierny rozwój Dolnego Śląska, 3. Gdyby zrealizowali to, co przygotowaliśmy, gdyby nie było przedwyborczych zmian decyzji, już dziś jeździlibyśmy po bezpiecznej i szybszej drodze. Spokojniej moglibyśmy myśleć o kolejnej modernizacji czy zmianach. A tak - jest rok 2023 - a my wciąż jeździmy po „drodze śmierci”. I długo jeszcze będziemy. Od ogłoszenia przetargu do realizacji droga jest daleka. I wie to chyba każdy.
Inwestycji zaplanowanych w PBDKiA przed „naszą” mnóstwo. Od prawie 8 lat, przypomnę, rządzący nie mogą skończyć S3, a i inne inwestycje drogowe nie wyglądają w realizacjach imponująco. Nie chciałabym, aby ta inwestycja wylądowała na jednej półce, gdzie jest milion elektrycznych samochodów, 20 mostów, 100 obwodnic, mieszkanie plus, polskie domy drewniane, 2 kilometry do przystanku z każdej wsi, fabryka leków z osocza krwi, o zawód asystenta medycznego czy podwojenie przeładunków w portach. Czy ktoś jeszcze pamięta te niespełnione infrastrukturalne obietnice? W budżecie państwa pieniędzy brak na wiele z nich. O unijnych możemy zapomnieć. Od dwóch lat nie mamy pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy.
I na koniec. Nie został ogłoszony żaden przetarg na inwestycję. Piszą o tym niektóre media. To będzie kolejny punkt wyborczego programu PiS. Kolejnym wyborczym punktem, jeśli przetarg zostanie ogłoszony i rozstrzygnięty, będzie wyłonienie wykonawcy i podpisanie z nim umowy. Inwestycja ma być realizowana w systemie „projektuj - buduj” - czyli mówimy o kolejnych 36 miesiącach, co daje kolejne lata. Kolejne lata jazdy po „drodze śmierci”.
Monika Wielichowska
poseł na Sejm RP
Komentarze:
Autor*.neoplus.adsl.tpnet.pl
Sobota, 2023-07-08 22:59
Po już było i niech nigdy nie wraca
Pani już dziękujemy....
Robert*.30.100.159.mobile.internet.t-mobile.pl
Niedziela, 2023-06-18 13:02
Kto rządzi w samorządach?
Gminami,powiatami,sejmikiem rządzi PO robią walki i przekręty a wina obarczają rząd. A wtórują im komuniści I PSL.
silesian*.play-internet.pl
Środa, 2023-05-24 11:25
na marginesie
Tego nie można czytać... Aby tylko dowalić władzy, tyle jest prawdy co kiedyś w Radiu Tirana. Za to jej opcja to samo dobro. Tylko co zrobili przez dane im lata. Aferki, przekręty czy chociażby wydłużony wiek do osiągnięcia emerytury. Im już dziękuję.
Piotr*.ssp.dialog.net.pl
Wtorek, 2023-05-23 17:09
Wybory się zbliżają wiec pani Wielichowska się uaktywnia. Jak można tak kłamać . Wy obiecaliście drogę s8 na euro 2012. Potem przed wyborami w 2015 obiecaliście jakieś badziwrie 2+1 nie mając na to przygotowanych żadnych środków. A jak sie potem okazało nawet planach na najbliższe lata w GDDiA tej drogi nie było. Kto chce mieć amnezje uwierzy, ale my pamiętamy.
Marian*.dynamic.gprs.plus.pl
Wtorek, 2023-05-23 12:56
Realia
Może Pani Wielichowska pojedzie ze swoimi frazesami do Warszawy i tam się odpala bo tu nikt się nie da nabrać na jej bajeczki !
powiatowy*.dynamic.gprs.plus.pl
Poniedziałek, 2023-05-22 23:15
kłamstwa Pani Wielichowskiej
Pani Poseł kłamie i to z nut. Platforma chciała robić przebudowę obecnej drogi nr 8 na drogę 2+1 czyli obwodnice i na przemian jeden pas do wyprzedzania. I to też ogłosili naprędce w 2015 roku jak szła porażka wyborcza.
ano*.v4.fetch.tunnel.googlezip.net
Poniedziałek, 2023-05-22 13:22
Znam dokładnie założenia PO jak miała być przebudowana droga DK-8. Niestety Pani Wielichowska w tym temacie - bardziej ściemnia niż PiS. W ściemnianiu na potrzeby kampanii wyborczej możecie sobie podać ręce.
Jadzia*.dynamic.chello.pl
Poniedziałek, 2023-05-22 13:21
Niestety prawda jest taka, że zmarnowano kilka lat. A ta cała budowa to jest jedna (lekko już popsuta) kiełbasa wyborcza.
! ! !*.tktelekom.pl
Poniedziałek, 2023-05-22 10:47
Gdzie leży prawda
Gdzie nie przyłożę ucha to wszystko PO przygotowało i zaczęło, a PIS wszystko zburzył i zniszczył. Gdzie "leży" prawda? Jak ktoś bacznie obserwuje, to tunel pod Świną powstał, przekop Mierzei Wiślanej też się narodził, tunel w rejonie Lubawki powstaje. Proces inwestycyjny DK8 zaczął się. Ale nie wszystko z kopyta da się wykonać.
Dodaj komentarz