Podstawą rejestracji firmy jest formularz CEIDG-1, który możesz złożyć elektronicznie, osobiście lub listownie. Najprościej zrobić to online. Jednak zanim przystąpisz do wypełniania wniosku, przygotuj:
Oprócz tego rozważ też formę opodatkowania (skala podatkowa, podatek liniowy albo ryczałt), według której będziesz się rozliczać.
Co istotne, za rejestrację jednoosobowej działalności gospodarczej nie ponosisz żadnych opłat. Przed założeniem firmy przemyśl, czy będziesz płatnikiem VAT, bo wówczas niezbędne będzie założenie firmowego rachunku bankowego. Ponadto jeśli Twoja działalność wymaga zezwoleń, koncesji lub uprawnień — zadbaj o nie przed rozpoczęciem świadczenia usług.
Intuicyjnie i szybko – tymi słowami można opisać, jak założyć działalność jednoosobową przez internet. Aby to zrobić, wejdź na biznes.gov.pl i zaloguj się do systemu w dogodny dla Ciebie sposób: przez adres e-mail, Profil Zaufany, bankowość elektroniczną, aplikację mObywatel czy e-Dowód. Po zalogowaniu przejdź do kreatora wniosków.
Składając wniosek, rejestrujesz się automatycznie w GUS (otrzymujesz numer REGON) i w urzędzie skarbowym (zostaje Ci nadany NIP). Po jego wysłaniu otrzymasz potwierdzenie rejestracji — od tej chwili możesz rozpocząć działalność.
Zgłoszenie do ZUS-u jako płatnik składek możesz zrealizować już przy wypełnianiu wniosku. Jeśli nie zrobisz tego od razu, masz na to czas do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności.
Po zakończeniu rejestracji warto również skonfigurować e-Doręczenia, by odbierać urzędową korespondencję elektronicznie. Znacznie ułatwia to prowadzenie firmy i załatwianie spraw. Więcej tego typu praktycznych wskazówek dla przedsiębiorców poznasz, czytając artykuły na portalu Firmove.pl.
Już wkrótce po zarejestrowaniu działalności nadejdzie moment, w którym trzeba będzie zadbać o codzienne sprawy firmowe. Na Twojej liście priorytetów powinny znaleźć się:
Ponadto musisz też zorganizować całe zaplecze: miejsce pracy, system przechowywania dokumentów, kasę fiskalną (jeśli jest wymagana) oraz pozostały sprzęt i oprogramowanie. To dobry moment, by też zadbać o identyfikację wizualną firmy, stronę internetową i narzędzia wspierające kontakt z klientami.