ZIEMIA KŁODZKA – Koleją do Stronia Śląskiego w 2027 roku?

(inf. wł). Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku kolejowym pomiędzy Ołdrzychowicami Kłodzkimi a Stroniem Śląskim. Termin składania ofert upływa 6 marca 2025 roku, wyłoniony wykonawca powinien zakończyć pracę w terminie do 2 lat.

Zakres prac obejmuje kompleksową modernizację infrastruktury kolejowej na odcinku od km 9,700 do km 24,622. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021 - 2027. Całkowity koszt projektu to około 141 mln zł, w tym 80 mln wkładu z Funduszy Europejskich.
 
O planowanej inwestycji poinformował na swoim profilu facebookowym radny wojewódzki Tymoteusz Myrda: - Jest już przetarg na rewitalizację linii kolejowej! Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu czeka na oferty do 6 marca. To blisko 15-kilometrowy odcinek, wzdłuż którego dziś kursują autobusy Kolei Dolnośląskich S.A. Przetarg ogłoszony jest w formule "zaprojektuj i wybuduj", a termin realizacji tej inwestycji to 24 miesiące od podpisania umowy. Dolny Śląsk wciąż do przodu!

 
 
Jak informuje DSDiK we Wrocławiu: "(...) Przedmiotowy projekt przewiduje zaprojektowanie i wykonanie robót torowych dla jednotorowej linii kolejowej wraz z obiektami inżynieryjnymi i przejazdami kolejowo - drogowymi. Projekt, również obejmuje zaprojektowanie i zabudowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej w ciągu linii kolejowej nr 322. Ponadto, zaplanowano projekt i odbudowę przystanków osobowych w Trzebieszowicach, Radochowie, Lądku-Zdroju i Stroniu Śląskim."


 
Linia kolejowa nr 322 została zamknięta dla ruchu pasażerskiego w 2004 roku. Od tego czasu funkcjonował jedynie odcinek towarowy od Kłodzka do kamieniołomu w Ołdrzychowicach Kłodzkich, natomiast dalsza część infrastruktury kolejowej popadała w ruinę. Wyjątkiem są budynek dworca kolejowego w Lądku-Zdroju, gdzie obecnie mieści się kawiarnia i inkubator przedsiębiorczości, a także obiekt w Stroniu Śląskim, w którym działa Centrum Edukacji, Turystyki i Kultury.
 
Nowe połączenie poprawi dostęp do atrakcji turystycznych w Stroniu Śląskim, Lądku-Zdroju oraz okolicznych miejscowościach. Inwestycja wpisuje się w szerszy plan rozwoju transportu kolejowego na Dolnym Śląsku i przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
 
Rozstrzygnięcie przetargu będzie kluczowym momentem w procesie przywracania połączenia. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, pierwsze pociągi pasażerskie mogą wrócić na trasę w 2027 roku.
(bp)