(Inf. zewn.). W Społecznym Zespole Szkolno-Przedszkolnym ostatnie miesiące upływały nam niezwykle intensywnie, dzięki działaniom skoncentrowanym ku edukacji globalnej. W szkole podstawowej realizowaliśmy projekt finansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a w przedszkolu projekt Ministertwa Edukacji Narodowej – oba stawiały sobie za cel poszerzenie horyzontów myślenia (w oparciu o krytyczne myślenie uczniów) oraz dostrzeganie problemów świata w wymiarze globalnym, jako sieć wzajemnych relacji i powiązań. Bazą naszych działań była Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, wokół której podejmowaliśmy szereg działań: warsztaty, Tydzień Edukacji Globalnej oraz Żywe Biblioteki, projekty międzyklasowe i międzyprzedmiotowe.
Tym, co co było dla nas wyzwaniem był niezwykły proces pracy projektem uczniowskim - działania zarówno międzyklasowe, ale przede wszystkim międzyprzedmiotowe. Poznając kolejne Cele z Agendy 2030, wszystkie klasy ucząc się międzyprzedmiotowo weszły w Tydzień Edukacji Globalnej 2024, podczas którego odbyła się gra miejska, a klasy dodatkowo prezentowały swoje projekty szerszej społeczności. Cały proces był dla nas (kadry) jak i uczniów wielkim wyzwaniem, ale wyszedł niesamowicie! Projekt zamykały Żywe Biblioteki, przybliżające różnorodność na świecie, dzięki rozmowom z podróżnikami i gośćmi z dalekich miejsc.
Wymienione działania miały na celu kształtowanie postaw prospołecznych, empatię, otwartość i akceptację różnorodności. Zależało nam, aby nasi uczniowie byli świadomymi i odpowiedzialnymi odbiorcami i współtwórcami otaczającego go świata. Projekt był współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
Anna Chełmińska
SZSP Kudowa-Zdrój