O S8 do Boboszowa... bez dialogu z Czechami

DOLNY ŚLĄSK / REPUBLIKA CZESKA (inf. wł.). Mówienie awansem o budowie odcinka drogi szybkiego ruchu S8 z Kłodzka do Boboszowa i włączeniu go do czeskiej sieci drogowej, w sytuacji gdy na ten temat nie prowadzono i nie prowadzi się rozmów na poziomie międzypaństwowym jest manipulacją. Taki wniosek nasuwa się po odpowiedzi otrzymanej przez DKL24.PL z Biura Prasowego Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej w odpowiedzi na postawione przez nas pytania.

Od kilku lat opinia publiczna, szczególnie Dolnego Śląska, w tym ziemi kłodzkiej była i jest informowana przez przedstawicieli polskiego rządu o możliwości wybudowania odcinka drogi szybkiego ruchu S8 pomiędzy Kłodzkiem i Boboszowem. Nawet podano, że odpowiedni zapis znalazł się w programie rządowym. W związku z tym zadaliśmy pytanie czeskiemu ministerstwu tematycznemu, na ile jest przygotowane do wpięcia swojej sieci dróg w naszą ekspresówkę. Jan Jakovljevič z Biura Prasowego Ministerstva dopravy ČR odpisał nam jak sprawy się mają w odniesieniu do jego państwa:
 
"Zamiar PL doprowadzenia drogi S8 do granicy państwa jest generalnie rejestrowany przez stronę czeską. Należy jednak uwzględnić następujące fakty. Z aktualnej wiedzy o sytuacji nie wynika jasno, w jakich parametrach strona polska chce poprowadzić drogę ekspresową S8 z Kłodzka do Boboszowa i jakie natężenia ruchu spodziewane są na przejściu granicznym Boboszów - Dolní Lipka.

Jeśli chodzi o możliwość włączenia drogi S8 Kłodzko – Boboszów do czeskiej sieci drogowej, nie odnotowujemy żadnych negocjacji na poziomie czesko-polskim, które precyzowałyby projekt transgraniczny i wymagałyby włączenia takiej drogi np. w międzynarodowej sieci drogowej. Transgraniczny ruch drogowy z reguły wynika z konkretnego porozumienia pomiędzy państwami.

Na poziomie państwa i inwestora państwowego (ŘSD) rozważa się kilka wariantów rozwiązania przepustowego istniejącej drogi I/43 z połączeniem z Polską. Rozpatrywane są warianty budowy nowej drogi w 5 różnych wariantach korytarzy w układzie 2+1 lub 1+1, która połączy Dolną Lipkę z D35 lub I/44. Pomiędzy D35 a Brnem przygotowywana jest nowa droga I/73, niezależnie od tego, co dzieje się na odcinku granicy państwowej D35, czyli w układzie 2+2.  Obecnie przygotowywane jest terytorialne studium techniczne wariantów nowej drogi I/43 pomiędzy granicą państwa a D35 lub I/44, które oprócz oceny ekonomicznej powinno proponować także realistyczną kategoryzację drogi. Na pewno nie jest brana pod uwagę komunikacja typu autostradowego w układzie 2+2, pod uwagę będzie brany projekt odpowiadający przyszłemu prognozowanemu natężeniu ruchu".
(bwb)