REGION (inf. wł.). W przestrzeni publicznej właśnie pojawiła się wiadomość o tym, jakoby odcinek drogi szybkiego ruchu S8 pomiędzy Bardem i Kłodzkiem został wyłączony z całej już rozkręcającej się inwestycji dotyczącej skomunikowania "ekspresówką" Wrocławia z ziemią kłodzką. Jak można przeczytać na jednym z portali informacyjnych - miałby zostać powiązany z innym drogowym przedsięwzięciem przewidzianym za kilka lat. Zarówno były podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, a obecny marszałek Dolnego Śląska Paweł Gancarz, jak i Magdalena Szumiata z wrocławskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uspokajają, że nie ma mowy o "porzuceniu" wspomnianego odcinka, zaś roboty na dolnośląskim fragmencie S8 toczą się zgodnie z harmonogramem.
Czy S8 pobiegnie pod Górami Bardzkimi czy wokół nich dowiemy się niebawem
W trzeciej dekadzie maja br. GDDKiA poinformowała w swoim serwisie informacyjnym o pracach, które realizuje na rzecz rozbudowy bądź usprawnienia ciągów komunikacyjnych na terenie Dolnego Śląska, a pozostających w jej zarządzie. Co do drogi ekspresowej nr 8 z Wrocławia do Kłodzka zamieściła taki oto przekaz: "Droga ekspresowa S8 - W trakcie prac przygotowawczych jest odcinek S8 z Barda do Kłodzka. Po zakończonych analizach wskażemy wariant preferowany, dla którego złożymy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami, dla którego także planujemy prace przygotowawcze".
Natomiast 12 czerwca br. GDDKiA zamieściła informację o już będących w realizacji drogach ekspresowych w województwie dolnośląskim, w tym wspomnianej ekspresówce: "S8 Wrocław – Bardo; Realizację 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzieliliśmy na sześć krótszych odcinków. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie dzielącym. W maju ubiegłego roku Minister Infrastruktury zatwierdził Program inwestycji, który umożliwił nam rozpoczęcie procedury przetargowej na zaprojektowanie i budowę S8.
14 grudnia 2023 r. podpisaliśmy umowy z wykonawcami na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik na pierwszych trzech odcinkach o długości 32,5 km. O pozostałych odcinkach, które są jeszcze na etapie przygotowania do realizacji, pisaliśmy TUTAJ.
S8 Wrocław (Magnice) – Łagiewniki
Prawie 33-kilometrowy odcinek został podzielony na trzy odcinki realizacyjne:
Od węzła Kobierzyce Północ do węzła Kobierzyce Południe, o długości ok. 7,5 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Kobierzyce Północ – połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe – połączenie z drogą wojewódzką nr 346. Pomiędzy węzłami, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: estakada pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty także o funkcji przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej z też funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
Od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski, o długości ok. 13,8 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła drogowego Jordanów Śląski – połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie: pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
Od węzła Jordanów Śląski do węzła Łagiewniki Zachód, o długości ok. 11,2 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Łagiewniki Północ – połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód – połączenie z drogą wojewódzką nr 384. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących także funkcję przejść dla zwierząt.
Obecnie odbywają się spotkania informacyjne, podczas których omawiamy wstępne rozwiązania projektowe oraz procedurę przejmowania nieruchomości pod budowę drogi ekspresowej S8. Szczegóły znajdują się TUTAJ.
Zakończenie całej inwestycji (S8 Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami".
Jak nam przekazała M. Szumiata z GDDKiA we Wrocławiu, zamieszczona mapa z przebiegiem S8 z Wrocławia do Barda pokazuje odcinki, wobec których już podjęto konkretne dycyzje. Nie ma takiej jeszcze wobec odcinka z Barda do Kłodzka, bo w gestii decydentów, tj. Ministerstwa Infrastruktury pozostaje określenie, czy droga do Kłodzka pobiegnie pod Górami Bardzkimi, czy wokół nich. Pewne jest jedno, że stanowi on fizycznie część drogi ekspresowej z Wrocławia do Kłodzka i nie uległ żadnemu wyłączeniu.
Wojewoda dolnośląski Maciej Awiżeń powiedział nam, że podczas środowego spotkania z nowym dyrektorem wrocławskiego Oddziału GDDKiA (Waldemarem Wojciechowskim - dop. red.), z udziałem posłanki Moniki Wielichowskiej, rozmawiano o inwestowaniu w S8. Miała paść informacja, że odcinek z Barda do Kłodzka został wyłączony ze studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla całej wrocławsko-kłodzkiej trasy i włączony do nowej dokumentacji przygotowywanej dla odcinka Bardo - Boboszów. - To powoduje wydłużenie procedowania, w tym uzgodnień z Czechami, którzy nie są zainteresowani doprowadzeniem tej drogi do wspomnianego Boboszowa - słyszymy od M. Awiżenia. - Czy rzeczywiście doszło do wyłączenia odcinka S8 Bardo - Kłodzko z dotychczasowego STEŚ-iu, to jeszcze sprawdzam. Tak czy inaczej razem z panią poseł jesteśmy zainteresowani, aby inwestycja postępowała według dotychczasowych ustaleń. Druga możliwość jest taka, że GDDKiA wyciąga jako samodzielny odcinek Bardo - Kłodzko i realizuje na zasadzie oddzielnego programu. To wydłuży inwestycję, ale daje szansę na wykonanie tunelu, co da lepszy efekt...
Południowi sąsiedzi na tę chwilę swoje wpięcie w S8 w Boboszowie widzą tak
Zaskoczony nagłym rwetesem wokół S8 w obrębie Gór Bardzkich jest marszałek Dolnego Śląska. - Powiem tak: Nastawienie dla całej inwestycji, w tym dla odcinka z Barda do Kłodzka jest jak najbardziej pozytywne. Rozmawiałem z ministrem infrastruktury, który opowiada się za jak najlepszym rozwiązaniem. Na tę chwilę nie ma żadnych decyzji zmieniających cokolwiek w przyjętej strategii dla tego zadania. To znaczy, że cała ta część S8 będzie robiona tak, jak to wcześniej ustalono, czyli od Wrocławia do Kłodzka, to jest bez wyłączeń odcinkowych - podkreślił P. Gancarz.
(bwb)