DOLNY ŚLĄSK (inf. zewn.). Po ponad 30 latach pociągi znów pojadą ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju. Zapewniony będzie dogodny dostęp do kolei dla mieszkańców m.in. Bystrzycy Górnej, Lubachowa i Jugowic. Turyści zyskają atrakcyjne przejazdy w rejon Gór Sowich i rzeki Bystrzycy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały górską trasę za ok. 130 mln zł, współfinasowaną ze środków Unii Europejskiej z Regionalnego programu operacyjnego województwa dolnośląskiego.
Przebudowana trasa Świdnica – Jedlina-Zdrój zwiększy możliwości komunikacji kolejowej w aglomeracji wałbrzyskiej. Po ponad 30 latach zapewnione będą sprawne i bezpieczne przejazdy koleją w rejon Gór Sowich i Wałbrzyskich.
Podróżni zyskają dogodny dostęp do kolei z nowych przystanków: Burkatów i Jedlina-Zdrój Centrum oraz odbudowanych peronów w Bystrzycy Górnej, Lubachowie, Zagórzu Śląskim, Jugowicach i Jedlinie-Zdroju. Przebudowane, wyższe perony, ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dla oczekiwanego komfortu podróży przygotowano m.in. wiaty, ławki i jasne, energooszczędne oświetlenie. Osoby mające trudności z poruszaniem się skorzystają z pochylni.
Na 22-km odcinku jednotorowej trasy wymieniono tory oraz przebudowano 112 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 wiaduktów o długości od 50 do 150 m – m.in. w Jedlinie-Zdroju tzw. Olszyniec, Jugowicach i Lubachowie. Sprawny ruch pociągów umożliwią nowoczesne urządzenia sterowania oraz rozjazdy. Przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa.
Zgodnie z decyzją przewoźnika, pierwsze pociągi wyjechały na trasę w sobotę, 24 czerwca br. Przejazd między Świdnicą a Jedliną-Zdrojem wynosi ok. 30 min.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odtworzyły połączenia na górskiej trasie w ramach projektu „Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica-Kraszowice – Jedlina-Zdrój” za ok. 130 mln zł (netto). Prace, zrealizowane przez Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z. o.o., przeprowadzono z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej z RPOWD.
Linia kolejowa Świdnica – Jedlina-Zdrój (nr 266) nie była wykorzystywana w ruchu pociągów od 1992 r. Górska trasa wznosi się o ponad 200 m (początek: 240,2 m n.p.m., koniec: 495,64 m n.p.m.), zawiera liczne zakręty i wiadukty.
Magdalena Janus
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.