CZYTELNICY - REDAKCJA: W obronie pociągów dalekobieżnych

SUBREGION (inf. zewn.). Od stycznia 2021 r. miasta takie jak: Polanica-Zdrój, Kłodzko, Bardo czy Kamieniec Ząbkowicki, po wielu latach przerwy odzyskały bezpośrednie codzienne  połączenia kolejowe z Warszawą oraz z Poznaniem, Bydgoszczą i Trójmiastem. Wszystko za sprawą wprowadzenia do rozkładu jazdy dwóch pociągów uruchamianych przez PKP Intercity TLK ROZEWIE z Polanicy-Zdroju do Gdyni i TLK KORMORAN z Polanicy-Zdroju do Olsztyna p. Katowice, Warszawę. Oba połączenia, a zwłaszcza TLK KORMORAN, cieszą się sporym zainteresowaniem wśród mieszkańców miast położonych na terenie ziemi kłodzkiej. O połączenia te starał się przez wiele lat Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych.


Niestety, z nieoficjalnych informacji, które otrzymują członkowie KODLK wynika, że połączenie z Warszawą i Olsztynem ma zostać zlikwidowane od grudnia 2022! W związku z tym, że pociąg ten ma obieg z pociągiem TLK ROZEWIE do Gdyni, to i to drugie bezpośrednie połączenie kolejowe codzienne będzie zlikwidowane! Dla mieszkańców oznacza to ponowne przesiadki i komplikacje w dotarciu do  stolicy czy Trójmiasta!  Co prawda w rozkładzie jazdy pozostanie bezpośrednie połączenie kolejowe Kudowy i Kłodzka z Warszawą oraz Kłodzka z Katowicami na zasadzie kursowania pociągów IC ŚNIEŻKA do Warszawy i TLK WETLINA do Zagórza, ale te pociągi kursują tylko w soboty i niedziele.

To skandal, zwłaszcza że pociągi charakteryzują się dobrą frekwencją i jeżdżą dopiero od stycznia 2021. Dodatkowo zostały uruchomione w czasach pandemii COVID-19, która dla transportu zbiorowego okazała się dość bolesna i odbiła się w znacznym stopniu na podróżowaniu. Połączenia są o tyle ważne, że uzupełniają i tak słabą ofertę pociągów regionalnych na linii 276. Co prawda Ministerstwo Infrastruktury planuje uruchomienie dwóch par połączeń relacji Jelenia Góra - Warszawa, przez Kłodzko, Paczków, Otmuchów, Nysę, ale to dopiero od rozkładu jazdy 2024/25, a w stronę Trójmiasta pociągi Praga - Gdynia, p. Kłodzko, od rozkładu jazdy 2023/24. Do tej pory pociągi TLK KORMORAN i TLK ROZEWIE  mogłyby nadal kursować, jak obecnie.

Zabieranie tych połączeń spowoduje po raz kolejny odpływ pasażerów na linii kolejowej 276! Likwidacja połączeń jest tym bardziej niezrozumiała w sytuacji, kiedy Ministerstwo Infrastruktury ma te pociągi w planach na rozkład jazdy 2022/23 - natomiast PKP Intercity planuje ich likwidację. Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych zamierza o sprawie poinformować wszystkie dolnośląskie i opolskie media, jak również zaangażować w sprawę samorządy i władze województw opolskiego i dolnośląskiego  Jedno jest pewne - pociągi do Warszawy i Gdyni na lk 276 muszą pozostać!
 

Z poważaniem
Prezes Komitetu Obrony
Dolnośląskich Linii Kolejowych

Grzegorz Oleś

Foto dostarczone przez autora