Pod Góry Stołowe powróci kolej

GMINA RADKÓW (inf. wł.). Przebudowa stacji kolejowej w Ścinawce Średniej i możliwość rewitalizacji linii kolejowych do Tłumaczowa / czeskiego Broumova oraz Radkowa to zapowiedź wyprowadzenia zachodniej części ziemi kłodzkiej z komunikacyjnej marginalizacji. Niewykluczone, że wszystko dokona się do końca tej dziesięciolatki.


Na "zapomniany" nasyp i wiadukty ma powrócić ruch kolejowy

Polskie Koleje Państwowe - Polskie Linie Kolejowe kosztem kilkudziesięciu milionów złotych modernizują stację Ścinawka Średnia. Chcą nadać jej status węzła pasażerskiego oraz towarowego o większym, niż dotychczas, znaczeniu. Dlatego już wybudowały podstację, od której wyprowadzono torowiska w kierunku Radkowa.

- Aktualnie trwają negocjacje ze stroną czeską dotyczące odbudowy fragmentu linii kolejowej do Broumova. Po naszej stronie chodzi o około 1 km w Tłumaczowie oraz o blisko 800 metrów w rejonie Otovic, aby ożywić szlak ze Ścinawki Średniej do Broumova i dalej - do Mezimesti i Mieroszowa - informuje burmistrz Jan Bednarczyk. - Przez kilka lat Czesi nie byli tym zainteresowani, ale od ubiegłego roku, po moim spotkaniu z kilkoma senatorami ich parlamentu, sąsiedzi z południa wykazują zainteresowanie takim rozwiązaniem. Do tego rewitalizacja tej linii już jest wpisana w nasze projekty; zakłada się uporządkowanie sytuacji prawnej niektórych nieruchomości.


Gmina stanie się właścicielem dawnegop dworca i otoczenia

Na 26 bm. zaplanowano spotkanie włodarza Radkowa z kierownictwem grupy Regnars, która jest właścicielem torowiska biegnącego do i od kopalni w Tłumaczowie. Zgodnie z uchwałą rady miejskiej, włodarz zaproponuje spółce przekazanie przez nią około 1,6 km byłego szlaku bez torów we władanie gminy. Jeśli to się dokona, to z kolei samorząd radkowski będzie mógł scedować ów obszar na rzecz województwa dolnośląskiego. Jego marszałek już zadeklarował, że z tą chwilą przystąpionoby do projektowania przebiegu linii z Tłumaczowa do Mieroszowa.
 

Wiadukt w Tłumaczowie ponownie ożyje

- Tym samym mielibyśmy alternatywny łącznik kolejowy w kierunku Wałbrzycha np. w przypadku czasowego wyłączenia z ruchu linii przez Nową Rudę - podkreśla włodarz Radkowa. - Natomiast co do rewitalizacji linii ze Ścinawki Średniej do Radkowa wiem, że w zasadzie jest zatwierdzona do realizacji jako szlak dla pociągów turystycznych w Góry Stołowe. Samorząd województwa wpisał ją do swojego programu inwestycyjnego na odcinku Nowa Ruda-Słupiec - Ścinawka Średnia - Radków. Nasza gmina w związku z tym przejmuje od PKP tereny wraz z dworcem kolejowym w Radkowie oraz odcinek byłej linii prowadzącej w sąsiedztwo Gór Stołowych.


Stację w Ścinawce Średniej poddano gruntownej przebudowie

Te zamierzone działania oraz fakt zwiększającej się liczby transportów surowca skalnego z zachodniej części ziemi kłodzkiej wyjaśniają, dlaczego stacji w Ścinawce Średniej przywraca się po wielu latach jej duże znaczenie transportowe. Jest to też wyjaśnienie odnoszące się do kwestii wychodzenia gminy radkowskiej z komunikacyjnej marginalizacji.
Bogusław Bieńkowski