S8 i przyszłość Barda

A A A Pdf Print16x16 Mail16x16
Napisano dnia: 2019-05-31 16:25:39
SUBREGION. Historyczna miejscowość nie chce być zniszczona przez nowo projektowaną drogę S8. W tej sprawie Marta Ptasińska przesłała nam społeczny punkt widzenia:

"Mieszkańcy i miłośnicy Barda organizują protest w związku z opublikowanymi przez GDDKiA wariantami przebiegu planowanej drogi S8 przez Bardo i Przełom Nysy Kłodzkiej. Dwa z czterech planowanych wariantów tej drogi mają przebiegać bezpośrednio przez Bardo, w tym przez cenne przyrodniczo obszary Natura 2000, Przełom Nysy Kłodzkiej i zespół przyrodniczo-krajobrazowy "Obryw Skalny", niszcząc przy tym krajobraz, zabytki i przyrodę - główne atuty tej dolnośląskiej miejscowości. Jak mówią mieszkańcy nikt nie jest przeciwko S8, ta droga jest niezbędna i potrzebna, ale nie w tych dwóch destrukcyjnych dla Barda i jego walorów wariantach. Mieszkańcy argumentują, że najbardziej optymalnym wariantem jest wariant omijający Góry Bardzkie od wschodu, dłuższy, ale pozwalający zachować krajobraz i przyrodę w myśl polskiego przysłowia „wilk syty i owca cała”. 6 czerwca 2019 r. o godz. 16:00 w Centrum Kultury i Biblioteka w Bardzie zaplanowane są konsultacje i spotkanie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad dotyczące przebiegu drogi S8 przez Góry Bardzkie.
 
Bardo jest miastem o unikatowej wartości krajobrazowej, przyrodniczej i kulturowej w skali całego kraju. Specyfiką krajobrazu Barda otoczonego ze wszystkich stron Górami Bardzkimi jest integralne powiązanie historycznego, średniowiecznego układu osadniczego związanego z początkami polskiej państwowości na Śląsku (gród chroniący przejścia przez Nysę Kłodzką i Przełom Nysy Kłodzkiej wymieniany po raz pierwszy już w 1096 r.) oraz ośrodka kultu religijnego związanego z figurą Matki Bożej Bardzkiej - najstarszej drewnianej rzeźby w Polsce (XI w.).

Wartości krajobrazu, środowiska przyrodniczego i kulturowego, tworzące harmonijną całość, rozwijanie, pielęgnowane i kultywowane od wieków przy udziale wielu narodów, kultur i religii, przy współudziale lokalnej społeczności, stanowią o turystycznej atrakcyjności Barda i są podstawą rozwijania gospodarki opartej na obsłudze ruchu turystycznego i pielgrzymkowego.

Dowodem wyjątkowości ww. walorów jest objęcie Gór Bardzkich po północnej i południowej stronie Barda oraz Przełomu Nysy Kłodzkiej obszarem Natura 2000. Obszar miasta, obejmujący masyw Kalwarii z Obrywem Skalnym, podlega ochronie jako strefa krajobrazu kulturowego. W 2008 r. Obryw Skalny uchwałą rady miejskiej został powołany ponadto zespołem przyrodniczo-krajobrazowym w celu szczególnej ochrony jego wartości kulturowych, przyrodniczych i krajobrazowych jako strefy ekspozycji panoramy Barda i Przełomu Nysy Kłodzkiej. Realizacja drogi S8 w wariancie A1 i A3 uniemożliwi ponadto wpisanie najcenniejszych zabytków Barda jako krajobrazu kulturowego na listę pomników historii – najcenniejszych i najważniejszych obiektów i obszarów zabytkowych w Rzeczypospolitej Polskiej.

Następstwem budowy planowanej drogi S8, w szczególności w destrukcyjnym wariancie A1 a także A3, będzie nieodwracalne naruszenie kluczowych struktur krajobrazu przyrodniczego i kulturowego Barda (stanowiących wyznacznik i wyróżnik krajobrazowy w skali kraju). Trwale zostanie zniszczony Obryw Skalny, ruiny średniowiecznego zamku poniżej Obrywu Skalnego związane z początkami historii naszej miejscowości, zniszczona zostanie dolna część Drogi Kalwaryjskiej na szczyt Kalwarii i znacznemu przeobrażeniu w efekcie prowadzonych robót ulegną zbocza i stoki Góry Bardzkich w bezpośredniej bliskości Barda.

Ww. warianty niosą też niedające się wycenić skutki społeczne związane z rozbiciem lokalnej społeczności, zniszczeniu więzi społecznych opartych na związku z miejscem zamieszkania, na współdziałaniu w ramach organizacji pozarządowych, które umacniają poczucie tożsamości i budowanie kapitału społecznego, a przede wszystkim znaczące osłabienie Barda i jego wartości marketingowej wynikającej z posiadania unikatowych w skali kraju zabytków, przyrody, a przede wszystkim krajobrazu kulturowego obejmującego panoramę Barda i Przełomu Nysy Kłodzkiej.

Zniszczenie walorów krajobrazowo-widokowych w obu wariantach - poprzez stworzenie dominant w postaci wiaduktów, tuneli, nasypów, które zdeformują krajobraz - nie może spotkać się z akceptacją lokalnej społeczności. Nie można wyrazić zgody na zniszczenie wartościowych struktur i elementów środowiska przyrodniczego poprzez m.in. całkowitą lub częściową likwidację siedlisk licznych zwierząt i roślin, w tym naruszenie ekosystemów objętych ochroną na obszarze Natura 2000 - „Góry Bardzkie” oraz „Przełom Nysy Kłodzkiej”.

Bardo ma za sobą w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat wiele prób zniszczenia jego walorów krajobrazowych i kulturowych. Np. w latach 80-90. XX wieku doprowadzono do zmiany zatwierdzonej już dokumentacji na nadziemny przebieg przez Bardo wodociągowej magistrali „Sudety”, której rura o średnicy 1m na kilkumetrowych betonowych podporach zniszczyłaby krajobraz miasteczka. W wyniku uporu, protestów i kontrpropozycji magistrala znalazła się pod ziemią, w tym dwukrotnie pod rzeką. Ten sam upór doprowadził do uratowania przed degradacją panoramy Barda. Na doskonale eksponowanym Wzgórzu Różańcowym upatrzono sobie lokalizację i uzyskano pozwolenie na budowę wielopiętrowego, typowego na tamte czasy hotelu robotniczego. Udało się go nie tylko zmniejszyć, ale również przenieść w miejsce neutralne krajobrazowo. Przykłady takich działań można by mnożyć. Wystarczy przypomnieć plany PKP z 2015 r. zmierzające do wybudowania w samym centrum Barda, na osi widokowej, 42-metrowej wieży telekomunikacyjnej. Dzięki uporowi i zaangażowaniu mieszkańców udało się zmienić tę decyzję.

Droga S8 jest potrzebna i konieczna, ale nie w wariantach A1 i A3, trwale niszczących krajobraz i walory Barda oraz Przełomu Nysy Kłodzkiej. Nie może być zgody na „poświęcenie” ww. walorów tylko i wyłącznie dla skrócenia przebiegu planowanej drogi przez Przełom Nysy Kłodzkiej. Począwszy od lat 90. XX w. przebieg planowanej drogi ekspresowej przez teren gminy Bardo był ujęty w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w wariancie zgodnym z zaproponowanym wariantem A2. W tym wariancie (tj. A2) w gminie Bardo droga funkcjonuje w świadomości lokalnej społeczności już od ponad 30 lat. Jest to najbardziej optymalne rozwiązanie zgodne z wieloletnimi planami, wokół którego powinna toczyć się dyskusja i dalsze prace.
(abc)



Tagi

Komentarze:
Aparatano*.30.5.153.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Piątek, 2019-06-07 10:20
do Zdziwiony
Nic dziwnego , że Jesteś ZDZIWIONY. Sam przyznałeś o słabej wiedzy w poruszanych tematach. Przeczytaj raz jeszcze argumenty za proponowanymi wariantami , może Zrozumiesz o co w nich chodzi. Przespaceruj się po świeżym powietrzu, dotlenisz mózg. OTWARTE OKNO TO ZA MAŁO.
AparatZdziwiony*.147.32.153.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Czwartek, 2019-06-06 22:16
do ano
Nie wypowiadałem się bo nie mam wiedzy w tej kwestii - oczekuję, że Ci, którzy mają większą wiedzę lub/i interes, także władzę, podejmą najlepszą decyzję.
W swoich postach lekceważyłeś (bardzo) interes mieszkańców Barda, Wojborza i innych miejscowości. To bardzo, bardzo brzydko. Szanujmy się nawzajem!
Na koniec: atak ad personam świadczy o braku argumentów merytorycznych i o bardzo infantylnym sposobie rozumowania.

A propos Twojej wiedzy i geniuszu proszę o komentarz do moich słów: "Najpierw wariant A3 i A1. I basta!
A teraz...jednak A4 jest całkiem, całkiem."
Czyżbyś Ty, Ty(!) jedynie wiedzący nie wiedział o planach zagospodarowania, działkach, budowach, domach?

Bez wyzwisk, z poszanowaniem interlokutora i innych uczestników "forum". Pamiętaj o oknie :)
Aparatano*.147.35.136.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Czwartek, 2019-06-06 20:56
do Zdziwiony
Nie znalazłem w Twoich wypowiedziach żadnych uzasadnień i propozycji odnośnie wyboru wariantów S-8. Powierzchowna jest Twoja wiedza na temat najnowszej historii KŁODZCZYZNY ( małej ojczyzny ) i planów jakie dla niej zakładano. Przynajmniej przy tej okazji wiele się dowiedziałeś, nauka nie pójdzie na marne. Przemieszczaj się więcej PIECHOTĄ po naszej kłodzkiej ziemi , sporo zauważysz.
AparatZdziwiony*.147.32.153.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Czwartek, 2019-06-06 19:05
do ano
Najpierw wariant A3 i A1. I basta!
A teraz...jednak A4 jest całkiem, całkiem.
Mógłbym złośliwie napisać, że Twoje opinie są niczym stara gazeta na wietrze...Ale nie! Nie miałbym racji i byłbym niesprawiedliwy w ocenie.
Napiszę tak - szacunek wielki dla Ciebie jako dyskutanta, człowieka obytego, światowego, wykształconego i kulturalnego, który potrafi pod wpływem argumentów innych ludzi zmienić swoją opinię!
Przypomnę! Otwarte okno...i szacunek dla innych :)
Aparatano*.147.35.136.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Czwartek, 2019-06-06 17:59
Węzeł drogowy w okolicy LASÓWKI, na styku S-8 w wariancie A-4 w połączeniu z nowym odcinkiem drogi K-46 (gdyby powrócono do tamtych planów) usprawni również przejazd między Kłodzkiem a Nysą.
Aparatano*.147.35.136.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Czwartek, 2019-06-06 17:28
Wiele lat temu była planowana obwodnica Złotego Stoku i nowy odcinek drogi K-46 poprowadzony od północy Złotego Stoku ,omijający trudny teren między Mąkolnem i Laskami. Odległa to przeszłość i perspektywa. Gdyby jednak wrócono do tamtej koncepcji ; wariant A-4 drogi S-8 łączył by się w okolicy Lasek z nową drogą K-46.
Aparatano*.147.35.136.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Czwartek, 2019-06-06 16:01
KAŻDY WARIANT JEST LEPSZY OD WARIANTU A-2 .
AparatZdziwiony*.183.71.252.umts.static.t-mobile.pl
Czwartek, 2019-06-06 15:22
Do ano
5 VI odbyło się spotkanie w sprawie przebiegu S8 - Wójt gminy Kłodzko i Burmistrz Barda optują za wariantem...A4 Wedle relacji (w konkurencyjnym portalu) opinię Wójta wsparły oklaski z sali.
ano - znów świat przeciw Tobie - jak żyć?
Przypomnę radę: otwarte okno, analogowy (miły) kontakt z ludźmi, zwierzętami i roślinami, zaniechanie POKRZYKIWANIA na innych w internetach.
Generalnie: szacunek dla innych nawet inaczej, niż Ty, myślących.
Oczywiście do ostatecznych decyzji bardzo daleko, ale argumenty Wójta były bardzo rzeczowe.
Aparatano*.147.37.107.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Wtorek, 2019-06-04 18:22
Idąc tokiem myślenia autorów listu należałoby wyburzyć miasto BARDO, DROGI , LINIĘ KOLEJOWĄ, zakłady pracy bo człowiek ingerował w naturalne środowisko Gór Bardzkich i przełom bardzki. Posadzić las i przywrócić teren naturze.
Aparatano*.146.166.140.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Wtorek, 2019-06-04 17:31
PROJEKTUJE SIĘ KILKA WARIANTÓW, ABY WYBRAĆ BEZPIECZNY w MIARĘ NAJKRÓTSZY i SPRZYJAJĄCY ROZWOJOWI TERENÓW PRZY NIM POŁOŻONYCH. A-3 POSIADA WSZYSTKIE ZALETY. Nowa Ruda również potrzebuje drogi S-8 o takim przebiegu.
Dodaj komentarz
  • Studio27
  • Kotlina-dkl
  • 43622177_1952010061557016_8401772792021778432_n
  • Lukasz-dkl24
  • Ziemia-jaszkowa

najnowsze artykuły

Mini_kudowa-zdroj-1
Czwartek, 2024-04-25
List_mini_2u2a4694
Czwartek, 2024-04-25
List_mini_f61e8232-33a0-4475-8e41-ee6794aeac9b
Czwartek, 2024-04-25
List_mini_zdjecie
Czwartek, 2024-04-25
List_mini_2u2a0234
Środa, 2024-04-24
List_mini_pt-str.miejska
Środa, 2024-04-24
List_mini_2u2a4684
Środa, 2024-04-24
List_mini_pt-defibrylator
Środa, 2024-04-24
List_mini_2u2a4660
Wtorek, 2024-04-23
List_mini_pt-osp1
Wtorek, 2024-04-23
polecamy