Zielone światełko w tunelu dla... tunelów na S8

DOLNY ŚLĄSK (inf. wł.). Strategii rozwoju dróg krajowych i autostrady A4 w obrębie województwa było poświęcone dzisiejsze spotkanie w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim prowadzone przez szefa Kancelarii Premiera Michała Dworczyka. Wzięli w nim udział - również za pośrednictwem łączy internetowych - minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tadeusz Zuchowski, wojewoda dolnośląski Jarosław Obremski, samorządowcy i przedstawiciele różnych środowisk.

Problematyka, którą się zajęto podczas tego spotkania jest tak szeroka, jak problem oczekujący rozwiązania. Leżący przy granicy z Czechami i Niemcami region chce również dla swoich mieszkańców mieć takie rozwiązaia komunikacyjne, dzięki którym będzie można poruszać się po nim szybko i bezpiecznie. Gros wypowiedzi skupiło się na konieczności uczynienia bardziej drożną autostrady A4 oraz większego udostępnienia rejonu Wałbrzycha i Świdnicy. Pojawiły się także wątki dotyczące budowy drogi szybkiego ruchu S8 z Wrocławia do Kłodzka.

Prezentacji zamierzonych inwestycji dokonała dyrektorka wrocławskiego oddziału GDDKiA Lidia Markowska. W odniesieniu do S8 przypomniała historię tworzenia się pomysłu tej drogi, która według pierwotnych założeń miała stać się ulepszoną wersją DK8 w standardzie 2 + 1. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem wszelkich formalności zmierzających do wybudowania drogi ekspresowej. Na tę chwilę odcinek pomiędzy Magnicami a Kłodzkiem podzielono na trzy zadania realizacyjne, przy czym to trzecie, dotyczące odcinka z Ząbkowic Śląskich do Kłodzka na dwa etapy: Kłodzko - Bardo i Bardo - Ząbkowice Śląskie.

Odnosząc się do wystąpienia Przemysława Czerniawskiego przewodzącemu komitetowi protestacyjnego z gminy Kłodzko, który poruszył ewentualny przebieg S8 przez jej teren, minister A. Adamczyk dał do zrozumienia, że to konsultacje społeczne przyniosą odpowiedź na ważne pytanie. A to dotyczy tego, czy ekspresówka pobiegnie tunelem pod Górami Bardzkimi do węzła w Przyłęku, czy wykona się ją w korytarzu prowadzącym wokół tych gór. Tym samym szef resortu dał do zrozumienia, że nic jeszcze nie zostało przesądzone i mocno stawia na dialog w tej kwestii.

Zwrócono też uwagę, o czym już pisaliśmy, że istotne dla wyboru pomiędzy wariantami A2 (okrężnym) i A4 (tunelowym) również okażą się podpowiedzi wpięcia do S8 przyszłej obwodnicy drogowej Złotego Stoku uczynione przez projektantów.

Na budowę S8 z Magnic do Kłodzka w budżecie państwa zarezerwowano 4 mld zł.

(bwb)