Czy w Kłodzku powstanie muzeum kolejnictwa?

WARSZAWA (inf. zewn.). Fundacja Kolejowe Przysposobienie Wojskowe prowadzi Muzeum Dróg Kolejowych. Jego siedziba znajduje się w Warszawie, w XIX-wiecznym zabytkowym garażu drezyn na Pradze. Musi go jednak opuścić i dlatego poszukuje obiektu, mogącego posłużyć jej celom statutowym. Wśród branych pod uwagę lokalizacji znajduje się była lokomotywownia na stacji Kłodzko Główne. Czy zostanie wskazana do zagospodarowania, zależy od wyniku plebiscytu, który zakończy się 11 listopada br. Rywalizują nieruchomości kolejowe w Jeleniu, Kaliszu Pomorskim, Kluczborku, Kłodzku Głównym, Lwówku Śląskim i Warszawie.

- Plebiscyt ma za zadanie wytypowanie lokalizacji dla nowej placówki muzealnictwa kolejowego oraz pozyskanie do współpracy partnerów społecznych (np. działaczy i organizacji lokalnych) i instytucjonalnych (np. jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwa) - komunikują przedstawicie FKPW. Plebiscyt ma także na celu wywołanie dyskusji na temat przyszłości wytypowanych obiektów a także zaangażowanie lokalnej społeczności w ochronę dziedzictwa historycznego swoich „małych ojczyzn”. Oprócz wstępnie wytypowanych 8 lokalizacji można także zgłaszać swoje propozycje, które powinny spełniać następujące kryteria:

1. Obiekt o charakterze zabytkowym, starszy niż 1945 r.
2. Dostęp lub możliwość stworzenia dostępu do normalnotorowej sieci kolejowej.
3. Stan formalny i techniczny obiektu umożliwiający przeprowadzenie renowacji i adaptacji na cele muzealne.

A główne założenia ekspozycji, to: 1) historyczny rozwój budowy i utrzymania dróg kolejowych, 2) kolejowe ratownictwo techniczne (pociąg ratunkowy), 3) przełomowe konstrukcje i innowacje kolejowe (w tym badania nad zeroemisyjnym napędem dla zabytkowych pojazdów kolejowych), 4) bezpieczeństwo na kolei (w tym historia SOK), 5) lapidarium kolejowe (zachowanie elementów architektury kolejowej), 6) skansen drewnianej architektury kolejowej, 7) historia wojsk kolejowych, 8) najnowsze rozwiązania i technologie dla renowacji i utrzymania zabytków kolejnictwa, 9) ogrodnictwo kolejowe.

W celu stworzenia ekspozycji Fundacja pozyskała tabor kolejowy (wagony, lokomotywy, pojazdy specjalne) oraz ponad 40 różnego rodzaju elementów infrastruktury kolejowej. Ofertę wystawienniczą chce współtworzyć z innymi organizacjami i kolekcjonerami, którzy mogą prezentować swoje zbiory np. w formie depozytu.
 

Do prawidłowej budowy ekspozycji i konserwacji eksponatów niezbędne jest stworzenie odpowiedniego zaplecza technicznego i socjalnego. W tym celu zostaną stworzone warsztaty (m.in. mechaniczny; elektrotechniczny; stolarnia; kuźnia), których podstawowym zadaniem jest zabezpieczenie potrzeb muzeum. FKPW planuje także udostępnienie warsztatów i przestrzeni wystawienniczej zainteresowanym osobom i podmiotom na potrzeby prowadzenia zajęć edukacyjnych, wydarzeń kulturalnych lub działalności artystycznej.

Wyniki zostaną ogłoszone publicznie. Następnie – wspólnie z możliwie szerokim gronem partnerów zostanie wypracowana bardziej szczegółowa koncepcja zagospodarowania wybranych lokalizacji, która zostanie przedstawiona właścicielowi nieruchomości.

FKPW zachęca do oddania głosu i propagowania udziału w głosowaniu poprzez link: https://fundacjakpw.pl/plebiscyt/

Muzeum Dróg Kolejowych to pierwsza w Polsce placówka dedykowana infrastrukturze kolejowej. Odmiennie od większości muzeów kolejowych, które gromadzą głównie tabor, chcemy skupić się na budowie i utrzymaniu dróg kolejowych jako fundamencie funkcjonowania kolei.

(abc)
Foto FKPW - Termit polska-org.pl