Batalii o przebieg S8 ciąg dalszy

WARSZAWA / ZIEMIA KŁODZKA. Posłanka Monika Wielichowska złożyła interpelację do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka w sprawie budowy drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka. Odnosi się w niej do projektowanego przebiegu tego traktu przez gminę wiejską Kłodzko oraz same Kłodzko.  

Oto, co pisze parlamentarzystka: "Dziś samorządowcy, mieszkańcy powiatu kłodzkiego, przedsiębiorcy protestują wobec preferowanego przebiegu drogi S8 w powiecie kłodzkim w wariancie A2, który został zaproponowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Wszyscy wskazują, że rozwiązanie, które przechodzi przez miejscowości Podzamek, Jaszkówka, Wojciechowice i Boguszyn jest nie do przyjęcia.

Wariant A2 w znacznie większym stopniu niż wariant A4 ingeruje w tereny inwestycyjne i strategiczne niezbędne do rozwoju regionu. Wybrany wariant A2 jest dłuższy od wskazanego przez samorządowców i mieszkańców podczas licznych konsultacji wariantu A4 o 5 kilometrów i tym samym powoduje konieczność wyburzenia dodatkowo kilkunastu domów mieszkalnych, zabytkowej kaplicy-grobowca w Podzamku i ujęcia wody, z którego korzysta Dom Pomocy Społecznej. Jednocześnie skazuje mieszkańców kilkudziesięciu budynków na bezpośrednie sąsiedztwo wiaduktów i drogi.

Na przeciwległych szalach postawiony został z jednej strony 900-metrowy tunel pod Górami Bardzkimi w wariancie A4 dla odcinka w powiecie kłodzkim, natomiast z drugiej dłuższa droga z rondami, mostami, przejściami dla zwierząt, drogami dojazdowymi oraz estakadami, które zdegradują środowisko, turystykę i rolnictwo.

Korzystniejszym, z punktu widzenia rozwoju ziemi kłodzkiej, jest wyjście z MOP-em i węzłem w Boguszynie (A4), niż w Podzamku i Jaszkówce (A2), gdyż w tym obszarze znajduje się baza hotelarsko-gastronomiczna i stacja paliw. Warto też nadmienić, że w Strategii Sudety 2020-2030 wpisane zostało zadanie „Budowa inkubatora turystycznego w sercu ziemi kłodzkiej".

Mając na uwadze powyższe - wraz z samorządowcami i mieszkańcami powiatu kłodzkiego wnoszę o uwzględnienie wcześniejszych decyzji, które są poparte konsultacjami, wypełnionymi ankietami wskazującymi na realizację wariantu WPR2-A4 ze zmianą węzła w okolicach galerii kłodzkiej na tzw. karo z koncepcji A2".


Posłanka M. Wielichowska pyta ministra A. Adamczyka, czy jego resort uwzględni wcześniejsze decyzje poparte konsultacjami i wypełnianymi ankietami? Czy ministerstwo uwzględni protesty mieszkańców ziemi kłodzkiej i potraktuje po partnersku wszystkie samorządy powiatu kłodzkiego, którzy opowiadają się za wariantem A4?
(bwb)