Ulica Grunwaldzka do przebudowy

BARDO. Ulica Grunwaldzka to strategiczny ciąg komunikacyjny w tym miasteczku, który już niebawem zostanie poddany przebudowie. Stąd wyprzedzające działania władz miejskich na rzecz zapewnienia sprawnego przebiegu robót, ale i jak najmniej uciążliwości dla mieszkańców i innych osób z niej korzystających. O tym, co postanowiono przedstawiciele lokalnych władz samorządowych przedstawili podczas spotkania w sali Centrum Kultury i Biblioteki.


Przy obecności około 30 osób gospodarze Barda przedstawili 4 bm. zakres robót i ich planowany przebieg w związku z zapowiadaną od dłuższego czasu przebudową ulicy Grunwaldzkiej. To bardzo ważna droga gminna, łącząca centrum miasteczka m.in. z wielorodzinnym osiedlem mieszkaniowym, osiedlem domów jednorodzinnych, szkołą, ośrodkiem zdrowia i podmiotami gospodarczymi. Ten fakt tłumaczy, dlaczego samorządowi miejskiemu tak bardzo zależy na sprawnym przebiegu inwestycji zamykającej się kwotą niemal 2 941 tys. zł. Burmistrz Krzysztof Żegański podkreślił, że na to przedsięwzięcie dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych stanowi 70 proc., zaś udział gminy wynosi pozostałą część.

- Podjęcie tego remontu wywołał katastrofalny stan tej drogi. Czekaliśmy na napływ pieniędzy z zewnątrz, gdyż gmina sama nie podołałaby temu wyzwaniu. Przed dwoma laty pojawił się rządowy program obejmujący remonty dróg samorządowych i gmina Bardo, jako jedna z pierwszych, złożyła do niego swój wniosek. Z powodzeniem - podkreślił włodarz.
 

Wykonawcą robót będzie firma Bud-Bis z Konradowej, która fizycznie plac budowy weszła 9 grudnia 2019 r., a zejdzie z niego w ostatnim dniu sierpnia tego roku. Zadanie obejmuje budowę kanalizacji deszczowej, instalację oświetlenia ulicznego oraz położenie świeżej nawierzchni jezdni i chodników. Ten spory zakres działań wymusił podzielenie inwestycji na kilka etapów. W pierwszym wykonawca skupi się na odcinku od skrzyżowania z ul. Chabrową do zjazdu do domu wczasowego Brido (prace potrwają od końca marca br. do połowy kwietnia), w drugim - od zjazdu do Brido, do przystani pontonowej Raftingu (od połowy kwietnia do końca kwietnia), w trzecim - od przystani do budynku nr 31B (od początku do połowy maja), w czwartym - od tegoż budynku do skrzyżowania z ul. Polną (od połowy do końca maja) i w piątym - od wspomnianego skrzyżowania do skrzyżowania z ul. Kolejową (od czerwca do końca sierpnia). Na tym ostatnim odcinku ul. Grunwaldzkiej możliwe będzie prowadzenie robót z wyłączeniem jednego pasa ruchu i po wykonaniu prac przemieszczenie się na drugi. Tym samym ruchem kołowym pokieruje sygnalizacja świetlna. Na pozostałych odcinkach nie obejdzie się bez ich zamykania dla zmotoryzowanych.

Między innymi wiceburmistrz Rafał Batóg przedstawił szczegółowe rozwiązania dotyczące organizacji ruchu kołowego na czas trwania inwestycji. Na pewno zapewniony zostanie przejazd dla wszystkich służb ratowniczych. Zmotoryzowanych obowiązywać będzie ograniczenie prędkości jazdy do 30 km/h począwszy od skrzyżowania ul. Grunwaldzkiej z ul. Kolejową, przez ulice: Polną, Chabrową i Wiosenną aż do skrzyżowania z drogą krajową nr 8. Na odcinku ul. Grunwaldzkiej - od skrzyżowania z ul. Polną do skrzyżowania z ul. Chabrową wprowadzona zostanie strefa zamieszkania dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszym.
 

Dzięki tej inwestycji Bardo uzyska zupełnie inną, bardziej nowoczesną ul. Grunwaldzką, odpowiadającą wymogom normatywnym stawianym tego rodzaju drogom. Uczestniczący w spotkaniu mieszkańcy już wyrazili swoje obawy o to, czy wraz z oddaniem jej do użytku nie stanie się ona torem wyścigowym i zawnioskowali o znalezienie sposobu na okiełznanie "rajdowców". Włodarz miasta uznał tę propozycję za przyczynek do przemyśleń m.in. przez radnych, w tym przewodniczącą RM Barbarę Strzelec uczestniczącą w tym ważnym spotkaniu.
(bwb)