Drogowy boom remontowy jak najbardziej widziany

POWIAT KŁODZKI. Rok 2019 okazał się dla dróg powiatowych nad wyraz sprzyjający; już dawno inwestycjami czy remontami nie objęto tak wielu z nich. Niewykluczone, że rok 2020 w tym zakresie też będzie udany. Ale zależy to od napływu funduszy zewnętrznych, o które zabiegają władze samorządowe powiatu.
  
Około 700 km dróg znajdujących się w powiecie kłodzkim pozostaje w gestii samorządu nim kierującego. Generalnie ich stan do najlepszych nie należy, co nie znaczy, że się nie poprawia. Na przykład w ubiegłym roku odnotowano sporą liczbę przedsięwzięć, dzięki którym z zapaści wyprowadzono kilkanaście dróg bądź ich odcinków.

W ramach realizacji trzech projektów transgranicznych z partnerami czeskimi, rozpoczętych dwa lata temu, zmodernizowano ważne szlaki komunikacyjne. I tak w r. 2019 sfinalizowano przebudowę drogi z Dusznik-Zdroju, przez Łężyce i Karłów, na Ostrą Górę. Do południowych sąsiadów prowadzi tam nowe przejście graniczne, za którym Czesi przebudowują drogę do Hanuszowic. Tym samym odtworzy się turystyczno-motoryzacyjny charakter całego odcinka.

Zakończono remont drogi prowadzącej ze Stronia Śląskiego, przez Starą Morawę i Nową Morawę, do granicy państwa. I w tym przypadku szlak komunikacyjny - tak chętnie pokonywany z racji uroków czeskiego Starego Miasta - już nie jest najeżony dziurami i muldami.

- Do lipca br. jeszcze pozostaniemy przy projekcie dotyczącym przebudowy drogi ze Spalonej, przez Starą Bystrzycę, do Bystrzycy Kłodzkiej. Przesunięcie terminu zamknięcia zadania wynika z tego, że na niektórych odcinkach nałożyły się roboty wykonywane przez dwóch inwestorów; Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Bystrzycy Kłodzkiej wymienił lub położył sieć wodociągową i kanalizacyjną przed wejściem z robotami nawierzchniowymi przez ich wykonawcę - mówi Piotr Marchewka, etatowy członek Zarządu Powiatu Kłodzkiego. - Ważne było jak najszybsze udostępnienie dla ruchu ulic Międzyleśnej i Kolejowej w Bystrzycy Kłodzkiej, teraz prace skupiają się w rejonie ul. Wojska Polskiego.


Ulica Kolejowa w Domaszkowie po przebudowie
 
Wraz z nowym programem adresowanym do samorządów terytorialnych, czyli Funduszem Dróg Samorządowych, zaistniałym w r. 2019, w powiecie kłodzkim pojawiło się aż sześć inwestycji. Tymi już wykonanymi są: nowoczesny dojazd do strefy ekonomicznej w Jaszkowej Dolnej od drogi krajowej nr 46 w miejsce wąskiego gardła komunikacyjnego,
wyremontowany blisko 2-kilometrowy odcinek drogi powiatowej w Jaszkowej Dolnej i zmodernizowana ul. Kolejowa w Domaszkowie - od drogi krajowej nr 33 do skrzyżowania poza przejazd kolejowy. Aktualnie są kontynuowane prace w Orłowcu, gdzie w ub. r. udało się wyremontować 1,5 km drogi. W tym roku natomiast ruszą dwie inwestycje - przebudowa mostu w Nowym Gierałtowie oraz dokończenie modernizacji ul. Górniczej w Nowej Rudzie.

- W ramach tzw. powodziówek otrzymanych z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji kontynuowaliśmy przebudowę drogi w Nowej Wsi Kłodzkiej w kierunku Czerwieńczyc na odcinku 1,5 km, rozpoczęliśmy zadanie w Jerzykowicach Wielkich obejmujące odcinek około 1,2 km, kontynuujemy przebudowę drogi w Porębie - blisko 1 km - informuje P. Marchewka. - Na ten rok do powodziówek wpiszemy drogi Stara Łomnica - Nowa Łomnica - 1,5 km i ponownie Dolnik - Pisary - ok. 4 km. 

Ważnym wyzwaniem w zakresie likwidacji osuwisk było zmierzenie się z problemem Międzygórza. Od dłuższego czasu daje się we znaki nieustabilizowana skarpa opodal wodospadu, zagrażająca m.in. drodze powiatowej. W r. 2019 udało się wykonać połowę zaplanowanego zadania ze względu na trudności techniczne ze strony wykonawcy. Władze powiatu, w drodze porozumienia, rozwiązały z nim umowę.

- Jest ważne, że zabezpieczono skarpę od strony koryta potoku, ułożono kanalizację deszczową oraz ułożono pierwszą warstwę podbudowy drogi. Czeka nas jeszcze wykonanie 50 odwiertów zabezpieczających skarpę przed osuwaniem, budowa chodników, ułożenie świeżej nawierzchni jezdni i zainstalowanie oświetlenia ulicznego - wymienia rozmówca. - Przebudowa drugiej części ul. Wojska Polskiego zostanie objęta osobnym projektem. Zakładamy, że uda się ją przeprowadzić przy udziale finansowym gminy Bystrzyca Kłodzka i Lasów Państwowych. Wychodząc naprzeciw postulatowi mieszkańców, pozostawimy tam kostkę, ale drobną chcemy zastąpić nieco większą.
 

Na tym kłodzkim skrzyżowaniu powstanie rondo

Gospodarze powiatu kłodzkiego nie mieliby nic przeciwko temu, aby i rok 2020 zaowocował pokaźniejszą liczbą inwestycji na drogach, którymi zarządzają. Oczekują, że otrzymają fundusze na przewidziane zadania. I tak liczą, że przy wsparciu środkami z FDS-u uda się im jeszcze przed latem rozpocząć a jesienią zakończyć przebudowę skrzyżowania ulic: Kościuszki, Malczewskiego i Daszyńskiego, gdzie ma powstać rondo. Wartość zadania oszacowano na 2,8 mln zł przy udziale finansowym powiatu i gminy.

- Drugie zadanie obejmuje remont kosztem 2,2 mln zł 1,7-km odcinka drogi z Długopola Dolnego do ul. Unii Lubelskiej w Bystrzycy Kłodzkiej. Tu liczymy na współpracę z gminą Bystrzyca Kłodzka - zauważa P. Marchewka. - Zaś przy udziale gminy wiejskiej Kłodzko zamierzamy rozpocząć przebudowę 1,2-km odcinka drogi z Roszyc do krajowej ósemki. Wartość tego zadania, to 1 mln zł.


Mocno sfatygowana droga z Długopola Dolnego do Bystrzycy Kłodzkiej czeka na remont
 
Jeżeli w wyniku przetargów uda się uzyskać pewne oszczędności, są niewykluczone: kontynuowanie przebudowy drogi w Orłowcu, przebudowa ul. Ostrowicza w Lądku-Zdroju z jej odwodnieniem i modernizacja 600-metrowego zjazdu do Kamieńca w gminie Kłodzko.

- Chcielibyśmy zrobić więcej zadań drogowych. Niestety, mamy coraz mniej środków własnych, podobnie jak inne samorządy lokalne, bo więcej dokładamy np. do oświaty i służby zdrowia - puentuje etatowy członek ZPK P. Marchewka.
(bwb)