Którym korytarzem pobiegnie S8 do Kłodzka?

WROCŁAW. W pierwszym kwartale 2020 r. ma być gotowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla zadania komunikacyjnego pn. "Rozbudowa drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław (Magnice) - Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości". To opracowanie wyznaczy i uściśli przebieg przyszłej S8 oraz określi takie parametry inwestycji, jak: koszty, czas realizacji, wpływ oddziaływania na środowisko itp. Na tą chwilę jest wiadomo, że droga będzie miała parametry 2 x 2 na całej swojej długości. Potwierdzono to w listopadzie br. we wrocławskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
 

S8 z Wrocławia do Kłodzka jest ujęta jako inwestycja GDDKiA

Inwestor wrocławsko-kłodzkiego odcinka S8 optuje za tym, aby on przebiegał jeśli nie w ciągu obecnego korytarza, to jak najbliżej niego. Ma to związek z dążeniem do zachowania w ryzach prognozowanych kosztów zadania, krótszego czasu bezpiecznego pokonywania tej trasy. Rozważania dotyczą trzech korytarzy wstępnie przymierzonych przez powiaty: kłodzki, ząbkowicki, dzierżoniowski i wrocławski. W trzech pierwszych władze samorządowe zdecydowanie opowiedziały się przeciw rozważaniom nad jeszcze jednym korytarzem, który miałby poprowadzić z Kłodzka przez Wałbrzych i Świdnicę do Wrocławia. Optują za nim samorządowcy z powiatu świdnickiego, argumentując, że taki przebieg S8 zapewni wygodne połączenie subregionu wałbrzysko-świdnickiego ze stolicą Dolnego Śląska i odwrotnie. Zapominają jednak, że odbywać się to by mogło przy dyskomforcie tej części województwa, której mieszkańcy od dawna walczą o szybkie, krótkie i standardowe połączenie drogowe z Wrocławiem.

W przypadku trzech wariantowych korytarzy różnice sprowadzają się do tego, czy S8 będzie przebiegać np. przez Bardo, Ząbkowice Śląskie bądź Łagiewniki, czy też je ominie. W rachubę wchodzi też uniknięcie konfliktów z obszarami Natury 2000 lub rezerwatami przyrody.

Na teraz jest trudno powiedzieć, który z akceptowalnych korytarzy okaże się tym jedynym. W założeniach GDDKiA pewne okazuje się to, że inwestycja ma ruszyć w roku 2021, a zakończyć się w cztery lata później.

  (bwb)  
A takie korytarze przyszłej S8 są aktualnie rozważane