Rusza budowa stacji Kłodzko Miasto

A A A Pdf Print16x16 Mail16x16
Napisano dnia: 2018-06-11 21:28:33
WARSZAWA / KŁODZKO. Jak już wielokrotnie informowaliśmy: Polskie Koleje Państwowe - Polskie Linie Kolejowe SA kosztem około 60 mln zł zmienią wizerunek i status dotychczasowego przystanku Kłodzko Miasto. 11 bm. PKP - PLK podpisały umowę na zainwestowanie tej kwoty w przebudowę obiektu, straszącego dotychczas swoim wyglądem, odbiegającego od oczekiwań podróżnych.

W roku 1907 w Kłodzku zbudowano kolejowy przystanek miejski z budynkiem dworcowym. Była to odpowiedź jego władz na liczne wnioski mieszkańców, którym daleko było do dworca Kłodzko Główne. Znajdował się on na terenie ówczesnej wsi Goszyce, później po wchłonięciu jej przez miasto nazwanej Jurandowem. Jeszcze przed I wojną światową opracowano plan przebudowy centralnie położonego miejsca na dworzec, co miało pochłonąć dziesiątki milionów marek. Inwestycję odłożono w czasie. Powrócono do niej w r. 1934 - już fizycznie. W ciągu roku wybudowano dodatkowo dwa perony i przejście podziemne pod wszystkimi, również tzw. tunel techniczny od strony promenady nadnyskiej w kierunku dzisiejszej ul. Słowackiego. Wybuch II wojny światowej przeszkodził w realizacji tego ogromnego - jak na możliwości miasta - zadania.
 


W tle widoczne pozostałości przedwojennych peronów

Niemal do połowy lat siedemdziesiątych XX stulecia, mimo sukcesywnego wzrostu przewozów pasażerskich i towarowych na kłodzkim węźle PKP, w zakresie rozbudowy przystanku Miasto nie podejmowano tematu. Znalazł się on znowu na ustach decydentów przy okazji zawnioskowanej przebudowy pl. Jedności Narodowej. Władze miejskie i kolejowe wspólnie przygotowały koncepcję inwestorską, która zakładała wzniesienie wspólnego dla PKP i PKS budynku dworcowego, wybudowanie trzech stacyjnych peronów pasażerskich z bezpośrednim ich połączeniem z peronami autobusowymi. Znalazły się nawet pierwsze fundusze. Wykorzystano je na wyburzenie obiektu dworcowego (w r. 1974) z pierwszej dekady XX w. i przebudowę przyczółków dla trzech wiaduktów, z których powstały dwa.
 


W połowie lat 70. XX stulecia przebudowano i tą część przystanku

To, czego nie udało się zrealizować przez ponad sto lat może się ziścić teraz za sprawą Polskich Kolei Państwowych - Polskich Kolei Linowych. Jak komunikuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy tej spółki akcyjnej, za blisko 60 mln zł PKP - PLK S.A. zmienią przystanek Kłodzko Miasto w stację z nowymi peronami i windami, dostępną dla wszystkich podróżnych. Z centrum miasta pociągi będą rozpoczynały kursy. Nowe urządzenia zapewnią sprawną obsługę większej liczby składów.

W poniedziałek, 11 czerwca br., PKP - PLK podpisały umowę na przebudowę przystanku Kłodzko Miasto. W ciągu 23 miesięcy firma Infra Silesia S.A. wykona zadanie o nazwie „Roboty na przebudowę układu torowego stacji Kłodzko Miasto", które umożliwią kończenie na niej biegu pociągów. Zadanie to jest ujęte w projekcie pt. „Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych”.
 


11 czerwca br. podpisano umowę o budowie stacji Kłodzko Miasto

- W ramach tej inwestycji zajdą znaczące zmiany dla pasażerów. Z myślą o nich zmodernizuje się obecny peron nr 1 i wybuduje drugi - informuje M. Siemieniec. - Oba obiekty, z nową nawierzchnią, będą wyższe i zapewnią podróżnym wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dostęp do peronów m.in. dla osób o ograniczonej mobilności, zwiększy budowa dwóch wind. Zostaną zamontowane nowe wiaty, oświetlenie i system nagłośnienia. Korzystnie zmieni się przejście. Przebudowa obejmie m.in. posadzkę, oświetlenie, oznakowanie i zabezpieczenie ścian powłoką antygraffiti.

Stacja Kłodzko Miasto stanie się od roku 2020 ważnym centrum dyspozytorskim, jeśli chodzi o ruch pociągów. Stąd zaplanowano budowę nastawni i montaż nowych urządzeń, budowę  torów i zainstalowanie rozjazdów. Między innymi przebudowie ulegną dwa istniejące tory, dojdą dwa kolejne tory stacyjne i dwa tory odstawcze, które też zostaną zelektryfikowane.  Zamontowanych zostanie 9 nowych rozjazdów, które będą wyposażone w elektryczne ogrzewanie, zapewniające sprawne funkcjonowanie stacji w warunkach zimowych.

- Realizacja przedsięwzięcia usprawni ruch pociągów na kłodzkim węźle kolejowym. Poprawi się przepustowość linii w kierunku: Wrocławia, Kudowy Zdroju, Międzylesia, Kamieńca Ząbkowickiego i Wałbrzycha. W 2020 r. na nowej stacji, a więc w centrum Kłodzka, pociągi będą mogły rozpoczynać i kończyć jazdę - podkreśla Mirosław Siemieniec.
 


A to nieaktualna już wizualizacja centrum przesiadkowego z galerią handlową

Przypomnijmy jeszcze, że inwestycja PKP - PLK nie ma żadnego związku z wcześniej rozgłaszaną koncepcją budowy centrum przesiadkowego autorstwa kolejowej spółki deweloperskiej Xcity Investment. Jeszcze w r. 2015 zakładała ona powstanie w tym miejscu Kłodzka galerii handlowej i nowych dworców: autobusowego i kolejowego.  
(bwb)
Foto DKL24.PL, PKP - PLK, XCity Investment

Tagi

Komentarze:
AparatSutasz*.play-internet.pl
Sobota, 2018-06-16 07:14
Do zwiadowcy
Po co dyskutuje sz z tym wszechwiedzacym ;).wiadomo że koleś ma malutkie Ego i musi się tym wszech...dowartosciowac. poza tym nawet jak ktoś ma rację to on i tak nie przyzna się do błędu, tylko będzie obrazal by odnieść uwagę od tego, że to skończony d....
Aparat.*.146.237.48.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Piątek, 2018-06-15 10:06
Zawiadowca Kużmiński
Jak zostaniesz Zawiadowcą STACJI Kłodzko Miasto , to cię odwiedzę.
AparatZawiadowca Kuźmiński.*.centertel.pl
Czwartek, 2018-06-14 22:54
Jak zwykle w obliczu faktów ulegasz. Pytasz po co mi to było - a po to by obnażyć notorycznego mitomana. Naginasz fakty i atakujesz personalnie w obliczu argumentów.
Zapraszam, po raz kolejny na kawę lub inny napój, w kłodzkim lokalu, podyskutujemy o przyszłości tego miasta, mam nadzieję że starczy Ci ODWAGI CYWILNEJ
Aparat.*.146.163.36.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Czwartek, 2018-06-14 16:05
Oto jest pytanie
Czy POWIAT , MIASTO i PRYWATNY INWESTOR ; na nowo włączą się w powstanie KOMPLEKSU KOMUNIKACYJNO-USŁUGOWEGO przy budowanej stacji Kłodzko Miasto ???. Gdyby do tego nie doszło , bo wiadomo, że poprzednia koncepcja zakończyła się tylko na wizualizacjach-ZAPRZEPASZCZONO BY SZANSĘ wkroczenia Kłodzka w tym reprezentacyjnym miejscu w XXI wiek. Do tego NIE MOŻNA DOPUŚCIĆ.
Aparat.*.146.196.18.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Czwartek, 2018-06-14 09:40
do Zawiadowca Kużmiński
Faktem jest , że światowa recesja gospodarcza wstrzymała dokończenie tej inwestycji, a elektrownia w Ścinawce Średniej zasilała zelektryfikowane odcinki między innymi w okolicach Jeleniej Góry i Wałbrzycha
Aparat.*.146.196.18.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Czwartek, 2018-06-14 09:11
do Zawiadowca Kużmiński
Strzeliłeś sobie GOLA "Zawiadowco". Więc DOUCZ się zanim cokolwiek będziesz komentował, wtedy nie wyjdziesz na
BŁAZNAG. Do zasilania linii kolejowej Kłodzko-Wałbrzych wybudowano ELEKTROWNIĘ w Ścinawce Średniej. Obecnie w tych obiektach działa zakład ZETKAMA, który przeniesiono z Kłodzka. Po co ci to było "ZAWIADOWCO" NIEISTNIEJĄCEJ STACJI KOLEJOWEJ ???
AparatZawiadowca Kuźmiński.*.centertel.pl
Środa, 2018-06-13 23:21
Trojanie - nie kłam, nie manipuluj. Linia do Wałbrzycha nigdy nie była zelektryfikowana. Zostaw już tę propagandę, jej prymitywizm jest aż nadto widoczny
Aparat.*.146.40.52.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Środa, 2018-06-13 20:36
.
Zachęcam Redakcję Euroregio Glacensis do przeprowadzenia wywiadu ze STAROSTĄ KŁODZKIM i BURMISTRZEM w celu uzyskania informacji CO DALEJ; jakie PODEJMUJĄ DZIAŁANIA , aby powstało w tym miejscu CENTRUM PRZESIADKOWE i HANDLOWO-USŁUGOWE z prawdziwego zdarzenia !!!.
AparatOn*.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
Środa, 2018-06-13 09:17
Do .
Powinien powstać, ale najwyraźniej nie powstaje. Pytanie, czy ktoś wie jaki jest plan? Co z budynkiem dworca? Chyba, że nowa stacja będzie tylko odrestaurowanym przystankiem z kilkoma peronami...
Aparat.*.146.108.217.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Wtorek, 2018-06-12 16:37
.
Kiedy tereny Dolnego Śląska zostały włączone do Polski,nastąpiła degradacja infrastruktury kolejowej. Mało kto wie,że linia kolejowa z Wałbrzycha do Kłodzka była ZELEKTRYFIKOWANA i DWUTOROWA. Stanowiła CZĘŚĆ GŁÓWNEJ MAGISTRALI KOLEJOWEJ łączącej BERLIN z WIEDNIEM. NIESTETY pozostały po tym tylko wspomnienia !!!
Dodaj komentarz
  • Studio27
  • Kotlina-dkl
  • 43622177_1952010061557016_8401772792021778432_n
  • Lukasz-dkl24
  • Ziemia-jaszkowa

najnowsze artykuły

Mini_2u2a4580
Czwartek, 2024-04-18
List_mini_mini-kudowa
Czwartek, 2024-04-18
 
List_mini_mini-kudowa
Czwartek, 2024-04-18
 
List_mini_obraz1
Czwartek, 2024-04-18
List_mini_pt-narybek1
Czwartek, 2024-04-18
List_mini_pt-jagodna2
Czwartek, 2024-04-18
List_mini_stronie
Czwartek, 2024-04-18
 
List_mini_pt-zatrzymany
Czwartek, 2024-04-18
List_mini_pt-podpalacz
Czwartek, 2024-04-18
List_mini_2u2a4552
Czwartek, 2024-04-18
polecamy