Budowniczowie estakady wyprzedzają czas

KŁODZKO. Powody do zadowolenia ma opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To on prowadzi budowę obwodnicy zachodniej Kłodzka, która to inwestycja - jak się okazuje - na dzisiaj jest zaawansowana niemal w 60 proc., jeśli chodzi o przewidziany czas realizacji, oraz w niemal 32 proc. finansowo.
Mówili o tym przedstawiciele firm wykonujących zadanie podczas wizyty blisko pięćdziesięcioosobowej grupy członków Stowarzyszenia Techników i Inżynierów Komunikacji przy Naczelnej Organizacji Technicznej we Wrocławiu. Zostali zaproszeni na plac budowy przez koło STIK działające przy wrocławskim Oddziale GDDKiA. Obecny był m.in. prezes Oddziału Wrocławskiego Towarzystwa Urbanistów Polskich Andrzej Konarski.

Uczestnicy spotkania na obwodnicy w budowie zapoznali się również z odcinkiem wznoszonej estakady MG6, który jest jednym z najdłuższych obiektów mostowych w Polsce wykonywanych metodą nasuwania. Byli jej bardzo ciekawi z praktycznego punktu widzenia. Grupa fachowców z uznaniem oceniła rozmach i zaawansowanie robót, o których informacji udzielili Jolanta Szal – inżynier kontraktu, Bernard Michalski – inspektor nadzoru robot mostowych, Leszek Dudek – główny inspektor nadzoru robót drogowych i Zbigniew Nidecki – główny inspektor nadzoru robót mostowych.

Warto jest wiedzieć, że estakada o długości blisko kilometra (płyta główna, to prawie 900 m) jest wykonywana technologią nasuwania podłużnego. Każde z 20 przęseł składa się z dwóch, 500-tonowych segmentów (po około 22 m długości każdy). Pojedyncze segmenty są wytwarzane na miejscu w wytwórni przylegającej bezpośrednio do budowy.

Nasuwanie segmentów na podpory obiektu wykonują dwa specjalistyczne siłowniki hydrauliczne. Nasuwanie każdego segmentu odbywa się w tempie około 6 – 7 metrów na godzinę, a więc trwa około 5 godzin i odbywa się raz w tygodniu. Poszczególne segmenty są następnie łączone kablami sprężającymi. Sprężanie to ma na celu zwiększenie nośności estakady. W przekroju każde przęsło przypomina figurę odwróconego trapezu, gdzie szersza z podstaw trapezu znajduje się na górze i stanowi nawierzchnie przyszłej jezdni. Droga na estakadzie jest zaprojektowana jako droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu. Estakada w najwyższym punkcie będzie miała 19 m wysokości. Kierownikiem projektu jest Arkadiusz Nazarko. Wartość inwestycji to ponad 197 mln zł, a umowny okres realizacji - 31 miesięcy. Wykonawcą obwodnicy jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia wraz z partnerem - Trakt SA w Górkach Szczukowskich. Nadzór inwestorski sprawuje Lafrentz-Polska z Poznania z partnerem - Inwest-Complex z Gliwic.

O konieczności budowy obwodnicy zachodniej Kłodzka mówiło się już na przełomie XX i XXI w. Zabiegał o nią m.in. ówczesny poseł Czesław Pogoda. W jej sprawie on interpelował w parlamencie przekonując, że jest niezbędną dla poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego oraz rozwoju gospodarczego ziemi kłodzkiej. Obiekt wykonywany w obecnym kształcie będzie miał ponad 9 km długości. Zakłada się, że ruszy na przełomie 2017/2018 r.
   
Opr. (bwb)

Zdjęcia GDDKiA Opole