Budowniczowie estakady wyprzedzają czas

A A A Pdf Print16x16 Mail16x16
Napisano dnia: 2016-11-05 19:40:19
Ostatnia aktualizacja dnia: 2016-11-05 19:40:19
KŁODZKO. Powody do zadowolenia ma opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To on prowadzi budowę obwodnicy zachodniej Kłodzka, która to inwestycja - jak się okazuje - na dzisiaj jest zaawansowana niemal w 60 proc., jeśli chodzi o przewidziany czas realizacji, oraz w niemal 32 proc. finansowo.
Mówili o tym przedstawiciele firm wykonujących zadanie podczas wizyty blisko pięćdziesięcioosobowej grupy członków Stowarzyszenia Techników i Inżynierów Komunikacji przy Naczelnej Organizacji Technicznej we Wrocławiu. Zostali zaproszeni na plac budowy przez koło STIK działające przy wrocławskim Oddziale GDDKiA. Obecny był m.in. prezes Oddziału Wrocławskiego Towarzystwa Urbanistów Polskich Andrzej Konarski.

Uczestnicy spotkania na obwodnicy w budowie zapoznali się również z odcinkiem wznoszonej estakady MG6, który jest jednym z najdłuższych obiektów mostowych w Polsce wykonywanych metodą nasuwania. Byli jej bardzo ciekawi z praktycznego punktu widzenia. Grupa fachowców z uznaniem oceniła rozmach i zaawansowanie robót, o których informacji udzielili Jolanta Szal – inżynier kontraktu, Bernard Michalski – inspektor nadzoru robot mostowych, Leszek Dudek – główny inspektor nadzoru robót drogowych i Zbigniew Nidecki – główny inspektor nadzoru robót mostowych.

Warto jest wiedzieć, że estakada o długości blisko kilometra (płyta główna, to prawie 900 m) jest wykonywana technologią nasuwania podłużnego. Każde z 20 przęseł składa się z dwóch, 500-tonowych segmentów (po około 22 m długości każdy). Pojedyncze segmenty są wytwarzane na miejscu w wytwórni przylegającej bezpośrednio do budowy.

Nasuwanie segmentów na podpory obiektu wykonują dwa specjalistyczne siłowniki hydrauliczne. Nasuwanie każdego segmentu odbywa się w tempie około 6 – 7 metrów na godzinę, a więc trwa około 5 godzin i odbywa się raz w tygodniu. Poszczególne segmenty są następnie łączone kablami sprężającymi. Sprężanie to ma na celu zwiększenie nośności estakady. W przekroju każde przęsło przypomina figurę odwróconego trapezu, gdzie szersza z podstaw trapezu znajduje się na górze i stanowi nawierzchnie przyszłej jezdni. Droga na estakadzie jest zaprojektowana jako droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu. Estakada w najwyższym punkcie będzie miała 19 m wysokości. Kierownikiem projektu jest Arkadiusz Nazarko. Wartość inwestycji to ponad 197 mln zł, a umowny okres realizacji - 31 miesięcy. Wykonawcą obwodnicy jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia wraz z partnerem - Trakt SA w Górkach Szczukowskich. Nadzór inwestorski sprawuje Lafrentz-Polska z Poznania z partnerem - Inwest-Complex z Gliwic.

O konieczności budowy obwodnicy zachodniej Kłodzka mówiło się już na przełomie XX i XXI w. Zabiegał o nią m.in. ówczesny poseł Czesław Pogoda. W jej sprawie on interpelował w parlamencie przekonując, że jest niezbędną dla poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego oraz rozwoju gospodarczego ziemi kłodzkiej. Obiekt wykonywany w obecnym kształcie będzie miał ponad 9 km długości. Zakłada się, że ruszy na przełomie 2017/2018 r.
   
Opr. (bwb)

Zdjęcia GDDKiA Opole
Zobacz galerie:
Komentarze:
AparatAlbert Einstein*.135.76.7
Piątek, 2016-12-09 09:01
"Budowniczowie estakady wyprzedzają czas"
Niech zwolnią, bo przejdą do innego wymiaru.
Aparatkierowca*.neoplus.adsl.tpnet.pl
Wtorek, 2016-11-22 21:55
GDDKiA O/Wrocław ma w dupie
GDDKiA O/Wrocław ma w dupie całą drogę 33, robiąc nie tak dawno remont obwodnicy ciężko było zrobić lewoskręty, teraz przez Wilkanów zrobili chodnik i zamiast przesunąć teren zabudowany na koniec tego chodnika to nastawiali jakichś znaków 70 potem 50, których i tak nikt nie przestrzega..... Ciężko im pomyśleć, naprawdę... Czasami mam wrażenie, że decyzyjni w tych sprawach są jakimiś stażystami, lub ludźmi bez prawa jazdy i wyobraźni drogowej.... Taka banda tumanów
AparatDo aaa*.play-internet.pl
Piątek, 2016-11-18 14:56
Trzeba się
Troszkę pomeczyc i być ostrożnym niestety tak bywa.a jeśli się nie podoba to można inna droga...
Aparataaa*.neoplus.adsl.tpnet.pl
Piątek, 2016-11-18 13:39
?
gratulacje gratulacjami a kiedy posprzataja droge z błota z ciezarowek wyjezdzajacych z budowy od Krosnowic w strone Klodzka nie da rady jechac na drodze jest jedna wielka ,,kupa" błotnistej mazi(błota)
Aparatmktos*.136.69.70
Piątek, 2016-11-11 17:21
dziekuje za odpowiedz.
A jesli jest teraz "do przodu" przed terminem to mozna liczyc ze i termin oddania sie moze przyspieszyc?
Aparatx*.dynamic.gprs.plus.pl
Czwartek, 2016-11-10 19:35
.
Popieram pomysł z rondami!
Aparatdkl33*.neoplus.adsl.tpnet.pl
Poniedziałek, 2016-11-07 12:11
część II
Wiem, że zaraz mogą pojawić się komentarze, że wystarczy przestrzegać przepisów, że na tak ważnej drodze nie może być rondo itd. No niestety, jakoś ten problem należy rozwiązać dla dobra wszystkich użytkowników drogi. Korzystam z wielu dróg w Europie. W Belgii, Holandii standardem jest, że na takich drogach, o takim natężeniu ruchu znajdują się ronda. Jakoś nikt z tego powodu nie ma problemu. Niewątpliwie jest bezpieczniej. Piszę o bezpieczeństwie w tym miejscu, gdyż byłem sam świadkiem kilku zdarzeń, o grubość lakieru sam byłbym ofiarą a kilku moich znajomych nie miało tam po prostu szczęścia... Ciężko też dostrzec policyjny patrol ruchu drogowego w tych miejscach. Nie wiem, czy GDDKiA O/Wrocław monitoruje bezpieczeństwo na swych drogach, jeśli nawet tak jest, to nikt nie wyciąga konstruktywnych wniosków.
Aparatdkl33*.neoplus.adsl.tpnet.pl
Poniedziałek, 2016-11-07 11:52
część I
Miło jest przeczytać odpowiedż p. M. Wandrasza z GDDKiA O/Opole. Widać, że ta firma dba o swój prestiż i ma szacunek dla "przeciętnego zjadacza chleba". W końcu jakaś normalność... Nie ja zwracałem się z pytaniem, pozwolę sobie za nią jednak podziękować. Osobiście żałuję, że Oddział GDDKiA w Opolu nie zarządza drogą dk 33. Mam na myśli odcinek tej drogi, konkretnie obwodnicę Bystrzycy Kł. Korzystam z tego odcinka drogi 3-4 razy w tygodniu i często widzę co dzieje się przede wszystkim na skrzyżowaniach z Bystrzycy Kł. w kierunku Starego Waliszowa i w kierunku do Pławnicy. Są to chyba najniebezpieczniejsze miejsca w pow. kłodzkim, gdzie prawie każdym miesiącu dochodzi do kolizji i wypadków. Nie znam statystyk. Niestety, mimo ograniczenia prędkości, znaków "STOP", kierujący ciągle mają to w głębokim poważaniu. Najgorsze, że ofiarami są inni użytkownicy drogi. Czy nie warto dla bezpieczeństwa, przebudować te skrzyżowania w ronda?
Aparatrzecznik*.46.186.19
Poniedziałek, 2016-11-07 07:51
termin
Obwodnica Kłodzka ma być oddana do ruchu w maju 2018 roku. Szczegóły można znaleźć na stronie kontraktu (obwodnicaklodzka.pl)
Michał Wandrasz, GDDKiA O/ Opole
Aparatmktos*.136.69.70
Niedziela, 2016-11-06 10:04
kiedy oddanie
Gratulacje. Ale kiedy oddanie do uzytku?
Dodaj komentarz
  • Studio27
  • Reklama_dkl24
  • Hover-dkl
  • Kotlina-dkl

najnowsze artykuły

Mini_pt-nazewnictwo
Piątek, 2017-03-24
List_mini_pt-rzecznik0
Piątek, 2017-03-24
List_mini_pt-tarnawiczanki
Czwartek, 2017-03-23
List_mini_pt-wnuczek
Czwartek, 2017-03-23
List_mini_pt-geotermia
Czwartek, 2017-03-23
List_mini_pt-poezja1
Środa, 2017-03-22
List_mini_pt-narkotyk2
Środa, 2017-03-22
List_mini_pt-obwodnica1
Wtorek, 2017-03-21
List_mini_pt-zlobek0a
Wtorek, 2017-03-21
List_mini_pt-oboz1
Wtorek, 2017-03-21

Kalendarz wydarzeń

Prev
Marzec 2017
Next
Po Wt Śr Cz Pi So Nd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
polecamy






ZapiszZapiszZapiszZapiszZapiszZapiszZapiszZapisz